• عملکرد و پاسخ اضطراب رقابتی و اعتماد به نفس در یک هفته منتهی به رقابت در ورزش های گروهی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 246
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: هدف از مطالعه حاضر برسی رابطه بین اضطراب رقابتی، اعتماد به نفس و عملکرد ورزشی بود. بدین منظور جامعه پژوهش حاضر تمامی تیم های لیگ برتری در رشته های والیبال و بسکتبال بود.

    روش کار: به همین منظور دو تیم که در لیگ برتر مشغول فعالیت بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند. بازیکنان تیم بسکتبال مردان (12نفر) و تیم والیبال مردان (12نفر) در قبل از 12 بازی مختلف از طریق 144 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند. ورزشکاران پرسشنامه ها را درست قبل از مرحله گرم کردن، حدود 1 ساعت قبل از مسابقه تکمیل کردند. در این پژوهش از سیاهه اضطراب حالتی رقابتی -2 که شامل ابعاد شدت، جهت و فرکانس بود استفاده گردید.

    یافته ها: نتایج نشان داد که اعتماد به نفس با هر دو خرده مقیاس جهت اضطراب شناختی با جهت اضطراب جسمانی، همبستگی مثبت داشت و رابطه مثبت و معنادار بود (0.05(p<. عملکرد ورزشی با شدت اضطراب شناختی رابطه مثبت و معنادار داشت، در حالی که ارتباط معنی داری بین عملکرد شدت اضطراب جسمانی و اعتماد به نفس بدست نیامد هم چنین ارتباط عملکرد و جهت اضطراب شناختی و جسمانی معنی دار نبود.

     نتیجه گیری: به طور کلی، نتایج نشان داد که شدت و جهت اضطراب جسمانی و شناختی و اعتماد به نفس با عملکرد ورزشی ارتباط نداشت. با این حال، ارتباط شدت اضطراب شناختی مثبت و متوسط مربوط به عملکرد ورزشی است. سطح شدت و جهت اضطراب هم چنین اعتماد به نفس بازیکنان قبل از مسابقات مختلف در مطالعه حاضر مشخص شد. میزان اضطراب شناختی، جسمانی و اعتماد به نفس قبل از مسابقات مختلف نسبتا با ثبات بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها