همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • اثربخشی آموزش با رویکرد مثبت نگر به شیوه ی گروهی برافسردگی و خوش بینی دختران نوجوان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1394/11/26
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1394/11/26
    • تعداد بازدید: 285
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    افسردگی، از جمله معضلات موجود در زندگی انسان ها هستند که تقریباً در بین تمامی گروه های سنی و جنسی قابل مشاهده هستند و خوش بینی، به عنوان راه حلی مناسب، در جهت کاهش آنها به کار می رود. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش خوش بینی بر افسردگی دانش آموزان انجام شد.

    این پژوهش، مطالعه ای نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد بود. از کلیه دانش آموزان دختر دو ره متوسطه شهرستان بندرلنگه، به صورت داوطلبانه، آزمون افسردگی بک گرفته شد. 66 نفر دانش آموز دارای افسردگی بالاتر از 18 (نمره برش) بودند، انتخاب شدند و به روش تصادفی ساده در دو گروه 33نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. از هر دو گروه، آزمون خوش بینی- بدبینی گرفته شد. برای گروه آزمایش، 7 جلسه 60 دقیقه ای برنامه آموزش های خوش بینی، به صورت هفته ای دو جلسه، توسط محقق برگزار شد، اما برای گروه کنترل هیچگونه آموزشی ارائه نشد؛ سپس در هر دو گروه، پس آزمون اجرا گردید. داد ها پس از جمع آوری، در نرم افزار) spss ویرایش 21) وارد شدند و به وسیله آزمون های آماری تی مستقل و تی زوج، در سطح آلفای 05.0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها نشان داد که پس از آموزش خوش بینی، میانگین نمره افسردگی گروه هدف از 43.13± 70.27 به 51.7 ± 87.9 کاهش یافت (p<0.001)؛ همچنین این آموزش، میانگین خوش بینی افراد را از 71.3 ± 89.13به 91.3 ± 04.15 افزایش داد، و نیز  این آموزش، میانگین بد بینی افراد را از 59.4 ± 40.13به 40.3 ± 00.12 افزایش داد. با توجه به نتایج این پژوهش، به نظر می رسد آموزش های خوش بینی، کمک مؤثّری بر کاهش افسردگی دانش آموزان دختر داشته، لذا می توان از این برنامه آموزشی، در مراکز مشاوره مدارس برای کاهش افسردگی استفاده نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها