• نقش پیش بینی کننده بخشودگی در تنظیم هیجان و بهزیستی در دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/11/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/11/15
    • تعداد بازدید: 447
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: پژوهش حاضر با هدف نقش پیش بینی کننده بخشودگی در تنظیم هیجان و بهزیستی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام شد.

    روش: روش این پژوهش توصیفی- همبستگی بود، جامعه آماری کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی 94-1393 مقطع کارشناسی بود که تعداد 300 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه های بخشودگی هارتلند، مقیاس تنظیم هیجان(sri-25)  و مقیاس چندبعدی بهزیستی پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده ها  این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام انجام شد.

    یافته ها: نتایج حاصل از همبستگی پیرسون نشان داد که بین بخشودگی و تنظیم هیجان و بهزیستی رابطه مثبت معنی داری وجود داشت .(p<0.01) نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بخشودگی نقش پیش بینی کننده ای در تنظیم هیجان داشت و سه زیر مقیاس آن بخشش خود، بخشش دیگران و بخشش موقعیت های کنترل ناپذیر به میزان 11.0 در صد واریانس را برای تنظیم هیجان پیش بینی می کند. همچنین بخشودگی نقش پیش بینی کننده در بهزیستی دارد و سه زیر مقیاس آن بخشش خود، بخشش دیگران و بخشش موقعیت های کنترل ناپذیر به میزان 12.0 درصد واریانس برای بهزیستی پیش بینی می کند.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده بخشودگی در تنظیم هیجان و بهزیستی نقش پیش بینی کننده ای دارد و ما می توانیم با ارتقا مهارت های بخشایش در افراد به آن ها کمک کنیم که هیجانات خود را مهار و تنظیم کنند و از خود در برابر عوامل استرس زا محافظت کنند و این به بالا رفتن بهزیستی آن ها کمک می کند و با احساس خوب همراه است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها