• رابطه بهزیستی ذهنی با رضایت شغلی در کارکنان سازمان بیمه خدمات درمانی شهر تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/11/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/11/15
    • تعداد بازدید: 530
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: امروزه رضایت شغلی، جایگاه ویژه ای در مطالعات مدیریت منابع انسانی و رفتار انسانی داشته و می تواند بر بهره وری نیروی انسانی تأثیر بسزایی داشته باشد. از جمله عوامل تاثیر گذار روی رضایت شغلی، بهزیستی ذهنی است. احساس ذهنی بهزیستی عبارت از رضایت هر فرد از کیفیت زندگی خویش، براساس معیارهای انتخاب شده توسط خود وی می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بهزیستتی ذهنتی با رضایت شغلی می باشد.

    مواد و روش ها: روش انجام پژوهش به این صورت بود که تعداد 114 نفر از کارکنان سازمان خدمات درمانی شهر تهران توستط پرسشتنامه رضایت شغلی و پرسشنامه بهزیستی ذهنی کی یز و ماگیارمو مورد بررسی قرار داده شدند. روش مطالعه توصیفی از نوع همبستتگی بود و داده ها با استفاده از آزمونهای ماتریس همبستگی و رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج نشان داد بین بهزیستی ذهنی و رضایت شغلی رابطه در جهت مستقیم وجود دارد (0.639).  ضمنا زیر مؤلفه های بهزیستی ذهنی نیز به طور معناداری با اطمینان 95% با رضایت شغلی رابطه دارند. به عبارت دیگر به ترتیب مؤلفه های بهزیستی اجتماعی (0.557)، بهزیستی روان شناختی (0.46) و بهزیستی هیجانی (0.404) با متغیر رضایت شغلی رابطه دارند.

    بحث و نتیجه گیری: با بررسی نتایج می توان گفت بهزیستی ذهنی در پیش بینی رضایت شغلی سهیم متی باشتد. همچنتین هتر یتک از مولفه های آن به تنهایی نیز می توانند در پیش بینی رضایت شغلی سهیم می باشند که به ترتیب نقش آنها در پیش بینی شامل بهزیستتی اجتماعی، بهزیستی روانشناختی و بهزیستی هیجانی می باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم