• اثربخشی روان درمانی مثبت نگر بر افسردگی، استرس و اضطراب بیماران مبتلا به پسوریازیس شهرستان بندرعباس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/11/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/11/15
    • تعداد بازدید: 309
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: پسوریازیس به عنوان یک بیماری مزمن پوستی، علاوه بر علائم جسمانی بیماران علائم روان شناختی مانند افسردگی، استرس، اضطراب را تجربه کنند. به نظر می رسد درمان های روانشناختی در جهت مقابله با این علائم گام مؤثری می تواند باشد. لذا، پژوهش حاضر با هدف، اثر بربخشی روان درمانی مثبت نگر بر  افسردگی، استرس، اضطراب و در بیماران مبتلا به پسوریازیس شهرستان بندرعباس بود.

    روش: روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. دراین پژوهش پس ازبررسی بیماران مبتلابه پسوریازیس 24 نفر از آنها به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دوگروه کنترل و آزمایش جای گرفتند. آزمودنی ها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون اضطراب، افسردگی و استرس 21-dass مورد سنجش قرار گرفتند. آزمودنی های گروه آزمایش، روان درمانی مثبت نگر را دریافت کردند، اما گروه کنترل، مداخله ای دریافت نکردند. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات ازآمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. قسمت آمار توصیفی شامل  میانگین، انحراف معیار بود و از آزمون تحلیل واریانس چند متغییری استفاده شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد روان درمانی مثبت نگر افسردگی، استرس و اضطراب گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بهبود داده است. تحلیل کوواریانس چند متغیری بر ابعاد افسردگی(p=0.003 ,f=10.89)   و استرس(p=0.02 ,f=0.06)   و اضطراب(p=0.02 ,f=5.89)  معنادرا بود.

    نتیجه گیری: یافته ها نشان می دهد روان درمانی مثبت نگر  می تواند به عنوان یک شیوه روان درمانی انتخابی و مکمل درمان پزشکی در کمک به بیماران مبتلا به پسوریازیس در کنترل علائم روان شناختی  بیماران سودمند باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها