• بررسی استقرار سیستم افشاگری در سازمان ها و تاثیر آن بر عملکرد مورد مطالعه: پتروشیمی بندر امام

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/12/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/12/10
    • تعداد بازدید: 320
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: در دهه های اخیر سوت زنی به طو چشم گیر در مدیرتی سازمان ها مطرح می باشد و در حال فراگیر شدن در سراسر جهان نیز هست. همواره و در همه سازمان های مختلف افرادی وجود دارند که به نوعی خود را در قبال اشتباهات و خطاهای عمدی و غیرعمدی مدیران سازمان ها و ملاحظات اخلاقی و مسئولیت های اجتماعی مسئول دانسته و نمی توانند از موضوعی که می دانند به ضرر جامعه، کارکنا ن و سازمان خواهد بود به راحتی عبور کنند و سعی می نمایند با افشاء کاری مراتب را به گوش دیگران اعم از دولت، رسانه ها، پرسنل سازمان و جامعه برسانند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی موانع استقرار سوت زنی و تاثیر آن بر عملکرد در شرکت پتروشیمی بندرامام اشاره نماییم که جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارکنان ارشد رسمی، شرکت به تعداد 450 نفر در سال 1396 بوده است. نمونه پژوهش بر اساس جدول انتخاب نمونه کوکران تعداد 207 نفر بمنظور اجرای پرسشنامه در نظر گرفته شد.

    روش ها: ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سوت زنی و پرسشنامه عملکرد بوده که هر دو آن ها دارای روایی و پایایی مناسب می باشند. داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه و همزمان مورد بررسی قرار گرفت.

    نتایج: تحلیل پژوهش نشان داد که هر سه عامل (فرهنگ و اخلاق، ساختار و مدیریت و کارکنان) تاثیر بسزایی در عملکرد سازمان دارند ولی تاثیر فرهنگ و اخلاق بیش تر مشهود بوده است که مقدار تاثیر به 0.70 رسیده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم