• چگونه توانستم میزان اهمال کاری را در بین دانش آموزان کاهش دهم؟

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/12/09
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/12/09
    • تعداد بازدید: 285
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    طبق گفته مون وایلینگ ورث، اهمال کاری جلوه های مختلفی دارد اما اهمال کاری تحصیلی یکی از شایع ترین مشکلات در سطوح مختلف تحصیلی می باشد که باعث به تاخیر انداختن فعالیت های درسی می گردد. به عنوان مانعی برای موفقیت تحصیلی؛ کمیت وکیفیت یادگیری را کاهش می دهد. این پژوهش با هدف کاهش میزان اهمال کاری در بین دانش آموزان کلاس یازدهم تجربی دبیرستان فاطمیه کوهستک انجام شده است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی و روش جمع آوری اطلاعات، مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه کتبی می باشد. با توجه به مقایسه میانگین نمرات این کلاس در ترم اول سال تحصیلی 97_98 با ترم اول سال تحصیلی قبل، متوجه افت میانگین نمره در درس های شیمی، نگارش، عربی و زیست شناسی شدم. با بررسی عوامل افت تحصیلی، به این مسئله پی بردم که عامل اصلی عدم موفقیت و کاهش نمره ها اهمال کاری و تعلل در مطالعه درس ها می باشد. پس از بررسی دلایل اهمال کاری در بین دانش آموزان، با ارائه راه حل هایی توانستم میزان اهمال کاری را در بین آنها به صفر برسانم یا به میزان زیادی، کاهش دهم.

    به طور خلاصه چند مورد را بیان می کنم :

                 عوامل اهمال کاری                                                              

    1. عدم برنامه ریزی     
    2. حواس پرتی و عدم تمرکز                            
    3. خستگی
    4. خوابیدن در حین مطالعه
    5. فعالیت هایی مانند تماشای تلویزیون و خوردن    
    6. خواب آلودگی اول صبح و دیر بیدار شدن

                راهکار های رفع آن

    1. نوشتن برنامه روزانه در شب قبل
    2. یادداشت کردن افکار مزاحم در دفتر،بستن کش به دست و محکم کشیدن آن برای یادآوری حواس پرتی یا بستن نخ یا پارچه رنگی به انگشت
    3. قدم زدن و انجام حرکات کششی
    4. داشتن خواب کافی
    5. چسباندن کارت اینرسی تنبلی بر روی یخچال و تلویزیون
    6. انجام ورزش و نرمش و مدیتیشن

    برای نظارت بر انجام این راهکارها، دانش آموزان موظف بودند هر روز گزارش مربوط به اجرای برنامه خود را به من ارائه دهند. در ابتدای کار فقط بخشی از برنامه را توانستند اجرا کنند و با گذشت زمان تقریبا به صورت کامل برنامه آنها اجرا می شد. برای اطمینان از کاهش میزان اهمال کاری در بین دانش آموزان دوباره پرسشنامه مورد نظر را در اختیار آنها قرار دادم و با توجه به پاسخ ها، میزان اهمال کاری بین 70تا 100   درصد کاهش یافته است. و مقدار اهمالکاری بین دانش آموزان کلاس یازدهم در بیشترین مقدار 30 درصد می باشد. این پژوهش توانست میزان یادگیری و پاسخ دهی و نمره های دانش آموزان را به صورت چشمگیری افزایش دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها