• پدیدار شناسی معنا در معماری (بررسی اندیشه های شولتز در رابطه با معنا)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/30
    • تعداد بازدید: 976
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    پدیدار شناسی معنا در معماری (بررسی اندیشه های شولتز در رابطه با معنا)

    انسان همیشه به دنبال دریافت معنای پدیده های پیرامون خویش است. معماری نیز به عنوان ظرف و بستر زندگی و حیات آدمی از این مقوله مستثنی نیست. درک انسان از محیط و برقراری ارتباط با آن و حتی چگونگی این رابطه در گرو دریافت معناست. معناست که به انسان پایگاه وجودی بخشیده و به او هویت می دهد. این معنا بخشی و هویت دهی ریشه در مسائل فرهنگی، تاریخی، سیاسی، مذهبی و ... دارد. معماری معاصر ایران از معنا و مفهوم واقعی خود تهی گشته است و وابستگی خود را به اندیشه و فرهنگ چندهزار ساله خویش از دست داده است و شرایط کنونی معماری ایران و نابسامانی ها و معضلاتی که ناشی از بی توجهی به این مقوله است باعث " از دست رفتن معنا " در آثار معماری گردیده است لذا ضروری به نظر میرسد که توجه بیشتری به مسئله معنا در معماری صورت پذیرد. این پژوهش سعی دارد از دیدگاه پدیدارشناسی و هرمونتیک، مقوله معنا را مورد بررسی قرار دهد. روش تحقیق حاضر تحلیلی- توصیفی بوده است و در بستر مطالعات اسنادی و کتابخانه ای و با رجوع به مدارک و اسناد مکتوب و غیرمکتوب، بهره برده است. در اینمیان به شرح دانش هرمونتیک و به ویژه هرمونتیک فلسفی که ریشه در دیدگاه هایدگر دارد، پرداخته شده است و در ادامه معنا از دید فلاسفه به خصوص دیدگاه کریستین نوربرگ شولتز مطرح شده و عوامل مرتبط با آن بررسی گردیده است. و در انتها به ارائه مولفه های ایجاد معنا در اثر معماری با رویکرد پدیدار شناسانه از دیدگاه شولتز پرداختیم.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها