• بررسی گرافیک محیطی شهر اصفهان در دوره پهلوی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/30
    • تعداد بازدید: 713
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی گرافیک محیطی شهر اصفهان در دوره پهلوی

    انسان از ابتدا احساسات و اعتقاداتش را در قالب شهرسازی و زیباسازی آن بیان کرده است و آنچه هویت شهرها را می سازد، درک و حس از فضای آنهاست که خاطرات از یک شهر به خصوص را شکل می دهد. اصفهان یکی از شهرهایی است که از گذشته فضای شهری خاص و هویتی متناسب با مکتب هنری اصفهان داشته است. یکی از مهم ترین ویژگی های معماری دوره پهلوی پیدایش معماری خیابانی بودکه با معماری برونگرا همراه شد؛ و اولین نمودهای گرافیک شهری اصفهان و دگرگونی های بنیادین و تحولات جدید در سنت های قدیم را ایجاد نمود. چنین به نظر می رسد که گرافیک شهری اصفهان از دوره صفوی تا پهلوی، تحت تاثیر مکتب غنی هنر، معماری و شهرسازی اصفهان ایجاد شده و به تنوع رسیده است. گرافیک شهری اصفهان دوره پهلوی، در عالی ترین شکل با تمامی عناصر خود، برگرفته از مکتب اصفهان، تصویری زمینی از عالم مثال و تعادل با عالم زمینی پدید آورد. عناصر گرافیک شهری دوره پهلوی اصفهان شامل سردر بناها، تابلو کاشی های نام خیابان ها و کوچه ها و پلاک ها، کتیبه سردر خانه ها و تابلوی مغازه ها می باشد. این آثار اندک که نشان از گرافیک سنتی و تفکر هنرمند گذشته در برقرار کردن ارتباط های هنری دارند، امروز در شهر در حال نابودی کامل هستند و بهتر است که به آن ها توجه بیش تری شود. بررسی گرافیک شهری اصفهان در این دوران، با نگاهی گسترده، ارتباط پویا میان جامعه و هنر را ممکن می سازد و بیش تر از ویژگی های فرهنگ خودی مایه گرفته و کمتر متاثر از فرهنگ های دیگر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها