• طراحی و پیاده سازی یک سیستم خبره در تعیین استراتژی پاسخ به ریسک و اولویت بندی آن ها با تکنیک fahp (مطالعه موردی ساخت پالایشگاه گازی پارس جنوبی)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/30
    • تعداد بازدید: 304
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله طراحی و پیاده سازی یک سیستم خبره در تعیین استراتژی پاسخ به ریسک و اولویت بندی آن ها با تکنیک fahp (مطالعه موردی ساخت پالایشگاه گازی پارس جنوبی)

    امروزه مدیریت ریسک راهکاری مناسب در مدیریت پروژه به منظور مقابله با ریسک ها و حوادثی که ممکن است در یک پروژه صنعتی رخ دهد، در نظر گرفته می شود. فرآیند مدیریت ریسک، فرآیندی است که قادر است ریسک ها را شناسایی، تحلیل و هم چنین راهبردهایی به منظور کاهش اثرهای ریسک تعیین کند. هم چنین، اکثر مدیران در هنگام تصمیم گیری، به خصوص زمانی که قرار است از بین چند راه حل برای یک مسئله یکی را انتخاب کنند، دچار چالش می شوند. در مدیریت ریسک در مرحله پاسخگویی به ریسک نیز یک مسئله تصمیم گیری وجود دارد، یعنی انتخاب یک راهبرد از بین چند راهبرد پاسخ مربوط به یک ریسک. در این پژوهش سعی شد تا مهم ترین ریسک های اثرگذار در ساخت پالایشگاه گازی فازهای 22-24 پارس جنوبی عسلویه شناسایی شده و استراتژی های پاسخ به این ریسک ها با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی (fahp) و هم چنین نقطه نظرات خبرگان ساخت پالایشگاه گازی عسلویه به رتبه بندی آن ها اقدام گردید. یافته های حاصل از این پژوهش نشان می دهد که مهم ترین ریسک های اثرگذار در این زمینه به 2 دسته ریسک های مربوط به بخش های اجرا، مهندسی کارگاه، کنترل کیفیت و گمرک و بازرسی دسته بندی شدند. که در مجموع 34 استراتژی پاسخ به ریسک شناسایی گردید. نتایج نشان می دهد که از بین 4استراتژی شناسایی شده ریسک های مربوط به مهندسی کارگاه با وزن 0.3 در رتبه اول درجه اهمیت، ریسک های مربوط به گمرک با وزن 0.2534 در رتبه دوم و ریسک های مربوط به کنترل کیفیت و اجرا در رتبه چهارم درجه اهمیت از نقطه نظر خبرگان قرار گرفته اند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها