• شناسایی و اولویت بندی عوامل تأخیر در پروژه های عمرانی با تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (مطالعه موردی: سد مخزنی تنگ سرخ یاسوج)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/30
    • تعداد بازدید: 370
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله شناسایی و اولویت بندی عوامل تأخیر در پروژه های عمرانی با تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (مطالعه موردی: سد مخزنی تنگ سرخ یاسوج)

    امروزه به طور کلی پروژه های عمرانی با تأخیر روبرو می شوند و تحویل به موقع پروژه ها به ندرت اتفاق می افتد. با توجه به اینکه پروژه های عمرانی در نظام اقتصادی و بودجه بندی کشور از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، تأخیر در پروژه ها می تواند سبب هدر رفت منابع اقتصادی زیادی گردد. شناسایی و بررسی عوامل تأخیر در پروژه ها و اولویت بندی آن ها به روش های مختلف همواره مورد مطالعه قرار گرفته است. در این تحقیق به منظور شناسایی و اولویت بندی عوامل تأخیر در پروژه سد مخزنی تنگ سرخ یاسوج از روش تحلیل سلسله مراتبی (ahp) استفاده گردید. با توجه به مطالعات کتابخانه ای و بررسی های میدانی 50 عامل که سبب تأخیر پروژه های عمرانی می گردند شناسایی و در قالب پرسشنامه در اختیار جامعه آماری قرار گرفت. پس از تحلیل و بررسی عوامل موجود، 5 عامل کارفرما، مشاور، پیمانکار، قوانین و مقررات و عوامل محیطی و حوادث قهریه به عنوان شاخص های اصلی و 9 عامل فرعی به عنوان زیرشاخه در دو خوشه کارفرما و پیمانکار به عنوان عواملی که بیش ترین تأثیر را در تأخیر پروژه سد مخزنی تنگ سرخ یاسوج داشته اند شناسایی و معرفی گردیدند. سپس عوامل شناسایی شده در قالب پرسشنامه مقایسات زوجی در اختیار خبرگان پروژه سدسازی قرار گرفت. جامعه خبرگان را 10 نفر از کارشناسان پروژه سدسازی با حداقل سابقه 10 سال تشکیل می دهد. با وارد کردن داده ها در نرم افزار super decision و تحلیل و بررسی و محاسبه اوزان عوامل فوق رتبه بندی شدند. نتایج نشان می دهد که از میان عوامل اصلی، عامل کارفرما و از میان عوامل فرعی عامل عدم کفایت اعتبارات تأمین شده در خوشه کارفرما و عامل عدم کنترل پروژه از نظر زمان بندی، تأمین مصالح، تأمین مالی و ... در خوشه پیمانکار بیش ترین تأثیر را در تأخیر پروژه سد مخزنی تنگ سرخ داشته اند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها