• نقش واسطه ای ناگویی هیجانی در رابطه ی بین نوروتیسیسم و برون گرایی با نشانه های اضطراب اجتماعی در جمعیت دانشجویان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/07/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/07/01
    • تعداد بازدید: 425
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله نقش واسطه ای ناگویی هیجانی در رابطه ی بین نوروتیسیسم و برون گرایی با نشانه های اضطراب اجتماعی  در جمعیت دانشجویان

    زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای ناگویی هیجانی در رابطه ی بین نوروتیسیسم و  برون گرایی و نشانه های اضطراب اجتماعی در جمعیت دانشجویان است.  مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان شهر ارومیه که در نیمسال دوم سال 97-98 مشغول به تحصیل بودند. از این میان 290 دانشجو 8.63 (185) دختر و 9.35 (104) پسر به روش خوشه ایی  چند  مرحله ای انتخاب شدند و خرده مقیاس های نوروتیسیسم و برون گرایی از پرسشنامه نئو، هراس اجتماعی کانور و ناگویی هیجانی تورنتو توسط آزمودنی ها تکمیل شد و تجزیه تحلیل داده ها با روش مدل یابی  معادلات ساختاری انجام شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد نوروتیسیسم و برون گرایی به ترتیب با ضریب استاندارد 78.0 و  22.0- بر ناگویی هیجانی اثر دارد و ناگویی هیجانی نیز با ضریب استاندارد 76.0 بر اضطراب اجتماعی اثر دارد، بنابراین ناگویی هیجانی در  رابطه ی بین نوروتیسیسم و اضطراب اجتماعی نقش واسطه ای دارد.

    نتیجه گیری: یافته های تحقیق نشان می دهد که  ویژگی های شخصیتی از طریق تأثیر بر توانمندی افراد در زمینه ی پردازش و تنظیم اطلاعات هیجانی بر نشانه های اضطراب اجتماعی تأثیر دارد این پژوهش گامی است در جهت شناسایی هر چه بیشتر عوامل زمینه ایی و تعامل ابعاد سرشتی و زمینه ایی موثر بر اضطراب اجتماعی و در نهایت فراهم نمودن زمینه لازم برای پیشگیری اولیه .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها