• اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر اختلال های اضطرابی و مدرسه هراسی دانش آموزان ابتدایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/07/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/07/01
    • تعداد بازدید: 293
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر اختلال های اضطرابی و مدرسه هراسی دانش آموزان ابتدایی

    مقدمه: اختلالات اضطرابی از جمله اختلالات شایع کودکان هستند و می توانند زمینه ساز بسیاری از اختلالات دیگر باشند. این اختلالات اغلب با عملکرد موثر فرد در حوزه های دیگر تداخل دارند و اضطراب دائم و بیش از حد منجر به پریشانی شده و در تکامل کودک مداخله می کند. در میان رویکردهای روان درمانی مختص کودکان، بازی درمانی جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده است.

    هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر اختلال های اضطرابی و مدرسه هراسی دانش آموزان ابتدایی صورت گرفته است.

    روش کار: پژوهش حاضر در چارچوب طرح تک آزمودنی با خط پایه ی منفرد بر روی 5 کودک دارای اختلال اضطرابی و مدرسه هراسی و پیگیری سه هفته ای اجرا شد.به همین منظور 8 جلسه بازی درمانی شناختی رفتاری طراحی شد. برای جمع آوری داده ها از آزمون اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان (scare) استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل نموداری و درصد بهبودی استفاده شد.

    نتایج: در پایان درمان، نتایج به دست آمده نشان دهنده ی تغییرات معنادار در اضطراب و مدرسه هراسی کودکان بود. همچنین این نتایج سه هفته پس از درمان حفظ شدند.

    نتیجه گیری: باتوجه به یافته های پژوهش، می توان از بازی درمانی شناختی رفتاری در کاهش اضطراب و مدرسه هراسی کودکان استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها