• نقش سپرده ارثی گونه های متعدد حیوانی در درماندگی آموخته شده

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/07/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/07/01
    • تعداد بازدید: 216
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله نقش سپرده ارثی گونه های متعدد حیوانی در درماندگی آموخته شده

    براساس دیدگاه سلیگمن، فقدان قدرت کنترل بر موانع برای دستیابی به هدف موجب درماندگی آموخته شده آزمودنی می گردد. از طرف دیگر، سپرده ارثی گونه در قدرت کنترل موانع توسط آزمودنی ها تاثیر دارد. در این راستا این آزمایش با هدف نقش پیش آمادگی ارثی ارگانیسم در ابتلا به درماندگی آموخته شده آن انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش شامل گونه های موش، سنجاب و سگ بود. نمونه شامل یک آزمودنی از هر گونه بود که به روش در دسترس انتخاب شدند. متناسب با هر گونه رویه ی آزمایشی درمانده کننده طراحی گردید.

    عامل درمانده کننده ارائه ی شوک الکتریکی به آزمودنی ها در دفعات سوم به بعد دسترسی به طعمه بود.  هیچ کدام از آزمودنی ها در هیچ مرحله ای قادر به قطع شوک نبودند. پس از مرحله ی پنجم ارایه شوک، واکنش آزمودنی ها در مقابل شوک الکتریکی بررسی گردید.

    یافته ها نشان داد که آزمودنی موش پس از دریافت 4 مرحله شوک، آزمودنی سنجاب پس از دریافت 9 مرحله شوک و آزمودنی سگ پی از دریافت 6 مرحله شوک درمانده شدند. در توجیه یافته های فوق می توان از نظریه پیش آمادگی استفاده کرد؛ به طوری که جایگاه آزمودنی در پیوستار از پیش آمادگی – عدم از پیش آمادگی مشخص می کند که آزمودنی کی درمانده شود. نتیجه اینکه آزمودنی های مستعد به درماندگی آموخته شده ، حتی در گونه ی انسان زودتر از دیگران درمانده می شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها