• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/07/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/07/01
    • تعداد بازدید: 530
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    شیوع اختلالات روانشناختی در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی

    مقدمه: وقوع فجایع طبیعی، شرایط ویژه ای را در جامعه به وجود می آورد و انسان ها را در شرایط روانی خاصی قرار می دهد و فقدان دانش درخصوص چگونگی و میزان پیامدهای روانشناختی بلایای طبیعی، آسیب پذیری مردم را در مواقع بحران افزایش می دهد. از این رو این پژوهش با هدف تعیین میزان شیوع اختلالات روانشناختی و آسیب های اجتماعی آسیب دیدگان در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی انجام شده است.

    روش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی می باشد. جامعه آماری کلیه زلزله زدگان مناطق زلزله دیده آذربایجان شرقی بعد از زلزله می باشند. از زنان و مردان زلزله زده، 900 نفر با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: چک لیست اختلالات روانی، مقیاس  اختلال -استرس پس  از سانحه  می سی سی پی، پرسشنامه افکار خودکشی بک، و پرسشنامه گرایش به مصرف مواد.

    یافته ها: داده های پژوهش توصیفی نشانگر این بود که 3.76% افراد وضعیت روانی بهنجار، 15% حالات روانی مرضی (دارای مشکل قابل توجه) و 7.8 % افراد حالت روان گسیختگی (مشکل اختلال جدی) داشته که با توجه به شاخص کلی علائم روانی به دست آمده است. ازطرفی، افسردگی با 39%شیوع و اختلالات اضطرابی با 35%، شایعترین اختلالات روانی و ترس مرضی با 14% شیوع و روانگسیختگی گرایی با 18.2 % کمترین اختلالات شایع بودند و میزان شیوه اختلال استرس پس از سانحه 15.59 % ، افکار خودکشی 50.21 % و گرایش به مصرف مواد 42% بود.

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، اختلالات شایع پس از زلزله آذربایجان مشخص شده است. این اطلاعات می تواند در محتوای آموزشی نیروهای متخصص روانشناسی، و برنامه ریزی و نحوه ارائه مداخلات و خدمات روانی اجتماعی از فاز پیشگیری تا مرحله بازتوانی روانی بخصوص در مناطق پرخطر مورد استفاده قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها