• نقش ذهن آگاهی و جهت گیری مذهبی در پیش بینی بازگشت به اعتیاد در سوء مصرف کنندگان مواد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/07/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/07/01
    • تعداد بازدید: 394
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله نقش ذهن آگاهی و جهت گیری مذهبی در پیش بینی بازگشت به اعتیاد در سوء مصرف کنندگان مواد

    هدف: با در نظر گرفتن میزان بالای شیوع مصرف مواد در ایران و تحقیقات معدود در زمینه عوامل موثر در بازگشت مجدد و عدم پیروی از درمان و تأثیرات منفی زیاد این مسأله بر فرد، جامعه و خانواده، اهمیت شناخت عوامل موثر در این زمینه، آشکار می شود. از این رو هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش ذهن-آگاهی و جهت گیری مذهبی در پیش بینی بازگشت به اعتیاد در سوء مصرف کنندگان مواد می باشد.

    مواد:  جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های ذهن آگاهی فرایبورگ، باورهای مذهبی جورج و پیش بینی بازگشت استفاده شد.

    روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود که در آن ذهن آگاهی و جهت گیری مذهبی به عنوان متغیر پیش بین و بازگشت به اعتیاد به عنوان متغیر ملاک بودند.

    یافته ها: طبق یافته های پژوهش رابطه معنادار منفی(p<0.01)   بین ذهن آگاهی و باورهای مذهبی با پیش بینی بازگشت اعتیاد به دست آمد. بازگشت اعتیاد، به صورت منفی قابل پیش بینی با ذهن آگاهی و باورهای مذهبی است و سهم ذهن آگاهی در پیش بینی بازگشت اعتیاد بیشتر است.

    نتیجه گیری: ذهن آگاهی از طریق فرآیندهای خود توانایی مقاومت بیمار برای کنار آمدن با وسوسه ها و نشانه های ترک را افزایش می دهد. مذهب و دین داری باعث می شود تا افراد برای مقابله با فشارها و استرس های زندگی کمتر به گرایش به مصرف مواد روی آورند و در طول زمان نیز بهتر بتوانند مصرف دوباره مواد را مهار کنند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها