• بررسی میزان شیوع و مقایسه اختلال میل/ برانگیختگی جنسی با در نظر گرفتن طول مدت ازدواج در زنان متأهل شهر رشت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/07/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/07/01
    • تعداد بازدید: 184
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی میزان شیوع  و مقایسه اختلال میل/ برانگیختگی جنسی با  در نظر گرفتن طول مدت ازدواج در زنان متأهل شهر رشت

    مقدمه: با توجه به اهمیت مطالعات شیوع شناسی در کنترل بیماری ها همچنین داشتن عملکرد جنسی مطلوب در تحکیم بنیان خانواده، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان شیوع و مقایسه اختلال میل/ برانگیختگی جنسی با در نظر گرفتن طول مدت ازدواج در زنان انجام شد.

    روش:  این مطالعه به صورت توصیفی بر روی 138 زن متأهل ساکن شهر رشت در محدوده سنی 39-20 سال که با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند، انجام گرفت. آزمودنی ها از نظر طول مدت ازدواج به دو گروه زیر 5 سال و بالای 5 سال تقسیم شدند و از طریق پرسشنامه علاقه و میل جنسی زنان سیلز و همکاران، مصاحبه بالینی براساس ملاک هایdsm-5 ، پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر مورد بررسی قرار گرفتند. داده های پژوهش نیز با استفاده از روش t برای دو گروه مستقل تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها:  نتایج پژوهش نشان دهنده معنی داری طول مدت ازدواج  در اختلال میل و برانگیختگی جنسی است(p=0.006)  یعنی با افزایش مدت زمان ازدواج اختلال میل و برانگیختگی جنسی بیشتر می شود. همچنین براساس نتایج به دست آمده از میزان شیوع مؤلفه میزان تداوم برانگیختگی (56 درصد)، تمایل به مشارکت در رابطه جنسی (51 درصد)، با بیشترین فراوانی و میزان رضایت از روابط جنسی با همسر خود (25 درصد)، تجربه درد در هنگام رابطه جنسی (23 درصد) با کمترین فراوانی در میان زنان مورد مطالعه نشان داده شد. شیوع کلی اختلال میل/ برانگیختگی جنسی در زنان مورد مطالعه نیز 47 درصد به دست آمد.

    نتیجه گیری: با توجه به معنی دار بودن طول مدت ازدواج در اختلال میل/ برانگیختگی جنسی همچنین با توجه به میزان شیوع، پیشنهاد می شود در مورد زنانی که مدت زمان زیادی از ازدواج آن ها می گذرد به منظور پیشگیری از معضلات میل و برانگیختگی جنسی اقدامات بهینه ای انجام شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم