• بررسی شدت وسواس با عوامل دموگرافیک و ارتباط آن با افسردگی و خودکشی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/07/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/07/01
    • تعداد بازدید: 228
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله بررسی شدت وسواس با عوامل دموگرافیک و ارتباط آن با افسردگی و خودکشی

    مقدمه: اختلال وسواس یکی از اختلالات شایع روانپزشکی است که عوامل بسیاری در این اختلال میتواند نقش داشته باشد مانند ویژگیهای دموگرافیک، سن شروع و پیشینه خانوادگی اختلال. همچنین افسردگی از شایع ترین اختلالات همراه با این اختلال است. هدف پژوهش حاضر بررسی شدت وسواس با عوامل مطرح فوق و ارتباط آن با افسردگی وخودکشی می باشد. همچنین در این مطالعه به بررسی انواع وسواس فکری و عملی متناسب با تقسیم بندی dsm5 پرداخته شده است.

    روش: از بین بیماران مراجعه کننده به کلینکهای درمانی 122(35 مرد و87 زن) فرد مبتلا به اختلال وسواس با میانگین سنی 4.31 به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و با استفاده از مصاحبه بالینی، پرسشنامه وسواس ییل براون، افسردگی بک و پرسشنامه ویژگیهای دموگرافیک مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون، خی دو، t مستقل و anova مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج حاکی ازآن بود که بین شدت وسواس با ویژگیهای دموگرافیک افراد مبتلا به وسواس از قبیل سن، وضعیت تاهل، تحصیلات، پیشینه خانوادگی وسواس، سن شروع و حتی سابقه اقدام به خودکشی تفاوت معناداری وجود ندارد ولی شدت وسواس در زنان مبتلا بطور معناداری بیش از مردان است.(p<0.05) همچنین شدت وسواس با میزان افسردگی رابطه مثبت معناداردارد.(p<0.05)  در شدت افسردگی زنان و مردان مبتلا تفاوت معناداری دیده نشد.همچنین یافته ها نشان داد که شدت وسواس در افرادی که وسواس با تم نجاست دارند بطورمعناداری بیش از آنهایی است که این تم را ندارند و در تم های عملی این تفاوت معنادار فقط در تم شستشو و تقارن دیده شد.(p<0.05)  شدت افسردگی فقط در افرادی که وسواس با تم فکری نجاست و تم عملی شستشو و تکراردارند، دیده شد.(p<0.05)  ارتباط معناداری بین سن شروع وسواس در نوجوانی با تمهای فکری نجاست، جنسی، تقارن و احتکار و با تمهای عملی چک کردن، شمارش وتقارن دیده شد .(p<0.05)

    نتیجه گیری: وسواس با ویژگیهای دموگرافیک و سابقه قبلی برای خودکشی ارتباط ندارد ولی با افسردگی ارتباط دارد. شدت وسواس و افسردگی در تمهای مختلف وسواس متفاوت بوده و سن شروع وسواس در برخی از انواع وسواس حائز اهمیت است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم