• بررسی نقش اکوسیستم طبیعی در بهزیستی، سلامت روان و اعتماد بین فردی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/07/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/07/01
    • تعداد بازدید: 295
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی نقش اکوسیستم طبیعی در بهزیستی، سلامت روان و اعتماد بین فردی

    مقدمه: پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش اکوسیستم طبیعی در بهزیستی، سلامت روان و اعتماد بین فردی افرادی که منزل مسکونی آن ها نزدیک فضای سبز و مقایسه با افرادی که منزل مسکونی شان در مجاورت خیابان و ترافیک است صورت گرفته است.

    روش: این پژوهش روی 120 نفر از ساکنین ناحیه غرب تهران با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس صورت گرفته است. واحدهای پژوهش به پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی ریف (فرم 18 عبارتی)، سلامت عمومی (gho) و پرسشنامه ی اعتماد در روابط بین فردی پاسخ دادند. به منظور مقایسه این متغیرها از روش همبستگی، رگرسیون چند متغیری و آنووا استفاده شده است و داده ها با استفاده از نرم افزار spss17 تحلیل شده اند.

    یافته ها: نتایج بیانگر آن است که بین بهزیستی و سلامت روان و اعتماد بین فردی افراد رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. علاوه بر این بین بهزیستی و سلامت روان افرادی که منزل مسکونی آن ها نزدیک فضای سبز و افرادی که منزل مسکونی شان در مجاورت خیابان و ترافیک است تفاوت وجود دارد.

    نتیجه گیری: محیط زندگی از لحاظ دسترسی به فضای سبز و طبیعت بر مؤلفه های بهزیستی و سلامت روان تأثیرگذار است. در جامعه ی شهرنشین امروزی و آلودگی های صوتی و بصری ناشی از آن، وجود عناصر طبیعی و امکان دسترسی به آن ها بر رفتار و سلامت روان و روابط بین فردی افراد می گذارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها