• رابطه بین بهزیستی روانشناختی با سلامت معنوی، امید به زندگی و معنای زندگی دانشجویان پزشکی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/07/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/07/01
    • تعداد بازدید: 723
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله رابطه بین بهزیستی روانشناختی با سلامت معنوی، امید به زندگی و معنای زندگی دانشجویان پزشکی

    پیش زمینه و هدف: اهمیت و نقش دانشجویان به عنوان مهم ترین و با ارزش ترین سرمایه ها و نیروهای متخصص آینده هر کشور که باعث پویایی و قدرت سازمان ها شده بر کسی پوشیده نیست. حال بهزیستی روانشناختی دانشجویان متغییری است که می تواند بر روند تحصیلی آنها تاثیر گذار باشد. سلامت معنوی، امید به زندگی و معنای زندگی متغییرهایی هستند که می تواند بر روی بهزیستی روانشناختی تاثیرگذار باشد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین بهزیستی روانشناختی با سلامت معنوی، امید به زندگی و معنای زندگی دانشجویان پزشکی بود.

    مواد و روش کار: این مطالعه از نوع همبستگی بود. تعداد 255 نفر از دانشجویان پزشکی که در سال تحصیلی 97-1396، به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. افراد نمونه پرسشنامه های  مقیاس ارزشمندی زندگی باتیستا وآلموند، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف، پرسشنامه سلامت معنوی پالوتزیان و الیسون و پرسشنامه امید به زندگی میلر، را تکمیل نمودند و داده ها با آزمون های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج نشان داد بین بهزیستی روانشناختی و مولفه های سلامت معنوی، امید به زندگی و معنای زندگی رابطه وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که سلامت معنوی، امید به زندگی و معنای زندگی بهزیستی روانشناختی را پیش بینی می کند.

      بحث و نتیجه گیری: یافته های پژوهش از اهمیت متغییرهای سلامت معنوی، امید به زندگی و معنای زندگی در پیش بینی بهزیستی روانشناختی در دانشجویان حمایت می کند. در نتیجه می توان گفت که داشتن امید، معنا و معنویت باعث بهبود بهزیستی روانشناختی در دانشجویان می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها