• ارتباط فرسودگی شغلی، دلزدگی زناشویی با سلامت روان پرستاران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/07/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/07/01
    • تعداد بازدید: 674
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله ارتباط فرسودگی شغلی، دلزدگی زناشویی با سلامت روان پرستاران

    زمینه و هدف: موضوع فرسودگی شغلی، به دلیل اهمیت به طور مداوم در فهرست مهم ترین مباحث پژوهشی قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی، دلزدگی زناشویی و سلامت روان پرستاران شاغل در بیمارستان های شهر اصفهان انجام شد.

     روش بررسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود، جامعه آماری را کلیه پرستاران زن و مرد شاغل در بیمارستان های شهراصفهان تشکیل می دادند که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی تعداد 200 نفر به عنوان نمونه (63 مرد و 137زن) از بین آن ها انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل سه پرسش-نامه فرسودگی شغلی، دلزدگی زناشویی و سلامت عمومی ghq بود. برای محاسبه ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.

    یافته ها: پس از تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله نرم افزارspss  نتایج نشان داد که: فرسودگی شغلی با دلزدگی زناشویی، رابطه مستقیم ومعنادار و با سلامت روان رابطه معکوس و معنادار(p<0.01)  و دلزدگی زناشویی با سلامت روان رابطه معکوس و معنادار (p<0.01) داشتند. همچنین مؤلفه های مختلف دلزدگی -زناشویی برخی از جنبه های فرسودگی شغلی و سلامت روان را مورد پیش بینی قرار دادند.

     نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر مؤید آن است که بین فرسودگی شغلی، دلزدگی زناشویی و سلامت روان رابطه وجود دارد. لذا یافته های پژوهش بیانگر ضرورت توجه بیشتر مسئولین نظام بهداشتی و درمانی کشور به مقوله ی پایش و ارزیابی سطح فرسودگی شغلی، دلزدگی زناشویی و سلامت روان در کادر پرستاری بوده تا اقدامات مؤثری در مورد کاهش فرسودگی شغلی و  دلزدگی زناشویی و ارتقای سطح سلامت روانی آنان صورت گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها