• آسیب شناسی خیانت در روابط زوجین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/07/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/07/01
    • تعداد بازدید: 574
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله نقش مولفه های هوش هیجانی و ابعاد چهارگانه تاریک شخصیت در پیش بینی گرایش به رفتارهای پرخطر جوانان شهر تبریز

    خانواده به عنوان یکی از مهم ترین ارکان هر جامعه در بین ملل مختلف از جایگاه ویژه ای برخوردار است، لذا از دیرباز تا اکنون همواره محققان و متخصصان این حوزه سعی در شناسایی عوامل تداوم بخش و آسیب زننده به این بنیان را داشته اند. خیانت یکی از عواملی است که می تواند ضمن آسیب به ساختار خانواده، سلامت روانی افراد و جامعه را تحت تأثیر قرار دهد. هدف از مطالعه حاضر بررسی آسیب شناسی خیانت در روابط زوجین خواهد بود.

    روش: در مطالعۀ حاضر با مرور و بررسی مطالعات داخلی و خارجی صورت گرفته در حوزۀ خیانت طی 10 سال اخیر سعی خواهد شد تا مؤثرترین عوامل فردی و بین فردی دخیل در ایجاد خیانت و به دنبال آن مهم ترین آسیب های حاصل از آن برای فرد خیانت کننده و خیانت دیده موردمطالعه قرار گیرد.

    یافته ها: شواهد نشان می دهند که افراد خیانت کننده به لحاظ فردی و اجتماعی اغلب دارای اشتراکاتی ازجمله؛ حساسیت بالای سیستم فعال ساز رفتاری، سطوح پایین تعهد، عاطفه منفی، خودشیفتگی، روان رنجوری، هیجان خواهی، میزان پایین سازگاری، دشواری در تنظیم هیجان، نارضایتی عاطفی و نارضایتی جنسی می باشند و مقولۀ خیانت برای فرد خیانت دیده اغلب با هیجاناتی همچون خشم، شرم، افسردگی، احساس رهاشدگی، کاهش عزت نفس، احساس عدم امنیت و از دست دادن احساس اعتماد و برای فرد خیانت کننده با افکار وسواسی در خصوص ترس از افشای خیانت، اتخاذ رویکرد اجتنابی، نگرش های سهل-انگارانه به روابط همراه خواهد بود.

    بحث و نتیجه گیری: با عنایت به فراگیر بودن عوامل سبب ساز در بروز خیانت و تبعات گستردۀ فردی و اجتماعیِ حاصل از آن به نظر می رسد لزوم بررسی متغیرهایی همچون هوش هیجانی، صفات تاریک شخصیت، میزان استقلال و فردیت زوجین، پیش و پس از ازدواج و همچنین توانایی مهارت های حل مسئلۀ فردی و بین فردی در مشاوره های پیش و حین از ازدواج بیش از پیش و با جدیت بیشتری احساس می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها