• مداخلۀ شناختی- رفتاری بر کاهش سطوح اضطراب و نگرانی آسیب شناختی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس(ms) با علایم اختلال اضطراب فراگیر(gad)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/07/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/07/01
    • تعداد بازدید: 282
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله مداخلۀ شناختی- رفتاری بر کاهش سطوح اضطراب و نگرانی آسیب شناختی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس(ms)  با علایم اختلال اضطراب فراگیر(gad)

    نگرانی آسیب شناختی یکی از عوامل اصلی در اختلال اضطراب فراگیر می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی - رفتاری بر کاهش سطوح اضطراب و نگرانی آسیب شناختی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس(ms)  با علایم اختلال اضطراب فراگیر انجام شد.

     روش: در یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل تعداد 40 نفر زن مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر با تشخیص بیماری مولتیپل اسکلروزیس که به درمانگاه مغز و اعصاب مراجعه نموده بودند، بر اساس مصاحبه تشخیصی ساختار یافته برای dsm-iv و با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب و پس از احراز شرایط درمان به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت مداخله شناختی رفتاری قرار گرفتند درحالی که گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای را دریافت نکردند. پرسش نامه نگرانی پنسیلوانیا (pswq) و مقیاس اضطراب کتل پیش و پس از مداخله برای هر دو گروه اجرا شد. داده ها با استفاده از روش های آماری میانگین، تی مستقل و تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنی داری از لحاظ آماری وجود دارد. بدین معنی که مداخله شناختی رفتاری موجب کاهش نمرات نگرانی و همچنین اضطراب در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده بود.

     نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر مشخص می کند که مداخله شناختی رفتاری بر آماج های درمان از نظر بالینی اثر خوبی بر جای گذاشت و در کاهش نگرانی زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر با تشخیص بیماری مولتیپل اسکلروزیس از کارآیی لازم برخوردار است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها