• مقایسه مصرف کربوهیدرات با نمایه گلایسمی متفاوت به همراه مکمل دارچین بر گلوکز خون و توان هوازی متعاقب یک فعالیت درمانده ساز در دختران دانشجو

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 344
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله مقایسه مصرف کربوهیدرات با نمایه گلایسمی متفاوت به همراه مکمل دارچین بر گلوکز خون و توان هوازی متعاقب یک فعالیت درمانده ساز در دختران دانشجو

    زمینه و هدف: دارچین به عنوان یک گیاه دارویی، توانایی کاهش قند را در بیماران دیابتی دارد. هدف از این تحقیق تعیین اثر مصرف کربوهیدرات با دو نمایه گلیسمی متفاوت به همراه دارچین بر سطح گلوکز خون و توان هوازی پس از یک فعالیت بدنی شدید درمانده ساز در دانشجویان دختر بود.

    مواد و روش ها: در یک کارآزمایی نیمه تجربی 10 دانشجوی دختربا میانگین سنی 1.5±23.5 سال، قد 5.77 ±164.4 سانتی متر، وزن 7.57± 62.9 کیلوگرم شاخص توده بدنی3.82 ±23.42 کیلوگرم برمتر مربع به صورت داوطلبانه به عنوان آزمودنی انتخاب شده و شامل یک گروه 10 نفری بودند که در سه مرتبه و در سه روزآزمون انجام دادند.که مرتبه اول کربوهیدرات با گلایسمی بالا (پوره سیب زمینی، 150) گرم و دارچین و مرتبه دوم کربوهیدرات با گلایسمی پایین (عدس، 150 گرم) و دارچین و مرتبه سوم بدون مصرف کربوهیدرات آزمون بروس را انجام دادند. در هر سه وضعیت گلوکز خون پس از آزمون اندازه گیری شد. سطح معنی داری (0.05 (p ) در نظر گرفته شد.

    یافته ها: در این تحقیق بین گلوکز خون گروه کربوهیدرات با گلایسمی پایین و دارچین و گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود داشت. برهمین اساس گروه کربوهیدرات با گلایسمی پایین و دارچین بعد از اتمام فعالیت گلوکزخون بالاتری نسبت به گروه کنترل و کربوهیدرات با گلایسمی بالا و دارچین داشتند. هم چنین توان هوازی در گروه کربوهیدرات با گلایسمی بالا و کنترل تفاوت معنی داری داشت و گروه مصرف کربوهیدرات با گلایسمی بالا توان هوازی بالاتری داشتند. اما در گروه کربوهیدرات با گلایسمی پایین و کنترل تفاوتی وجود نداشت.

    نتیجه گیری: احتمالا مصرف کربوهیدرات با گلایسمی پایین به همراه دارچین به هنگام فعالیت شدید وامانده ساز باعث حفظ گلوکز خون می شود. و گلوکز خون کمتر کاهش پیدا کند و هم چنین مصرف کربوهیدرات با گلایسمی بالا به همراه دارچین باعث بهبود توان هوازی می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها