• راهکارها و الزامات توسعه گردشگری ورزشی در استان خراسان شمالی با تاکید بر توسعه اجتماعی- اقتصادی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 281
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله راهکارها و الزامات توسعه گردشگری ورزشی در استان خراسان شمالی با تاکید بر توسعه اجتماعی- اقتصادی

    زمینه و هدف: گردشگری ورزشی با بهره گیری از دارائی های معنوی استان، امکان حیات و هویت بخشی و توان تاثیرگذرای بر توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه میزبان را داراست. هدف از پژوهش حاضر بررسی ضرورت ها و ارائه راهکارهای توسعه گردشگری ورزشی در استان خراسان شمالی به عنوان استانی است که رتبه پائینی در شاخص های توسعه اجتماعی- اقتصادی داراست.

    روش کار: روش پژوهش استدلال منطقی است پژوهش به دنبال اثبات نمی باشد، جنبه اقناعی دارد و به دنبال برقراری روابط جدید بین مقدمات موجود ازطریق استدلال منطقی است.

    یافته ها: استان خراسان شمالی علی رغم رتبه پائین در شاخص های توسعه اقتصادی اجتماعی دارای تنوعی از اقوام، تنوعی از جاذبه های طبیعی، آثار تاریخی، طبیعی و معنوی، هنرهای سنتی است و ظرفیت مناسبی برای گردشگری ایجاد می نماید. علی رغم وجود دور رویداد ورزشی کشتی با چوخه و مسابقات اسب اصیل ترکمن و شناسیایی بازی های بومی و محلی و ظرفیت های پیش گفته شده، بهره مناسب از آن ها برده نشده است و به گردشگری ورزشی در استان خراسان شمالی به عنوان محرک توان افزای توسعه نگریسته نشده است.

    نتیجه گیری: با توجه به شرایط استان خراسان شمالی و ظرفیت های گردشگری موجود، ایجاد، تقویت و بسط گردشگری ورزشی در خراسان شمالی در ابتدا نیازمند تاکید بر دو رویداد کشتی با چوخه و مسابقات مرتبط با اسب اصیل ترکمن و رویداد سازی آنان است و در ادامه استفاده از گمیفیکیشن در محیط بر پایه ورزش های بومی و محلی، ایجاد تورهای مطالعات ورزشی بر پایه آموزش بازی های بومی و محلی، احداث پارک موضوعی ورزش، تقویت گردشگری ورزشی بر پایه گردشگری روستایی و بهره گیری از آثار معنوی و هنرهای سنتی استان خراسان شمالی در گردشگری ورزشی است. تاکید بر بازی های بومی- محلی، بهره گیری از آثار معنوی و استفاده از هنرهای سنتی از این رو است که گردشگری ورزشی ضمن حیات بخشی به استان، رسالت هویت بخشی نیز داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها