• ارتباط دانش و نگرش تغذیه ای و سطح فعالیت بدنی با توانایی های حرکتی و شناختی دانش آموزان دختر 17 – 14 ساله شهر قزوین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 382
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله ارتباط دانش و نگرش تغذیه ای و سطح فعالیت بدنی با توانایی های حرکتی و شناختی دانش آموزان دختر 17 – 14 ساله شهر قزوین

    زمینه و هدف: دوره نوجوانی با افزایش نیروی جسمانی و هماهنگی حرکتی همراه است و این رشد صحیح مستلزم تغذیه مناسب و فعالیت بدنی است. ورزش و فعالیت بدنی اثرات مثبتی بر عملکردهای روانی – جسمانی دارد اما تاثیر آن ها بر عملکردهای شناحتی و حرکتی نیز ضروری می باشد. هدف از انجام این پژوهش "تعیین ارتباط بین دانش و نگرش تغذیه ای و سطح فعالیت بدنی با توانایی های حرکتی و شناختی دانش آموزان دختر 17 - 14 ساله شهر قزوین" می باشد.

    روش کار: به این منظور 374 نفر از دانش آموز ان دختر نوجوان سنین (17 – 14) به صورت نمونه گیری تصادفی – خوشه ای چند مرحله ای با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. که میانگین قد، وزن، bmi و سن آن ها به ترتیب 6.50 ± 16.24 سانتی متر مربع، 11.19± 54.35 کیلوگرم، 4.07 ± 21.14 کیلوگرم مربع و 0.75 ± 14.55 سال بود. هم چنین برای ارزیابی توانایی های حرکتی از تست یوروفیت شامل بارفیکس، درازنشست، انعطاف پذیری و دو 10 × 5 متر سرعت و علاوه بر این برای سنجش توانایی های شناختی از آزمون یاد داری تصویری استفاده شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد که 38 درصد آزمودنی ها دارای دانش تغذیه ای ضعیف، 54.8 درصد متوسط، 7.2 درصد دارای دانش تغذیه در حد بالا هستند. هم چنین نگرش تغذیه ای 41.4 درصد آزمودنی ها ضعیف و 58.3 درصد نگرش خوب به تغذیه دارند. سطح فعالیت بدنی 21.4 درصد آزمودنی ها کم، 78.3 درصد متوسط و 0.3 درصد دارای فعالیت بدنی زیاد هستند. در این پژوهش بین نگرش تغذیه ای و توانایی های حرکتی ارتباط معنی داری یافت نشد (0.05 (p<. بین سطح فعالیت بدنی و توانایی های حرکتی ارتباط معنی داری مشاهده نشد (0.05 (p<. و علاوه بر این نشان داد که بین دانش و نگرش تغذیه ای و توانایی های شناختی ارتباط معناداری وجود ندارد (0.05 (p< و نهایتا بین سطح فعالیت بدنی و توانایی های شناختی ارتباط معنی داری یافت نشد.

    نتیجه گیری: به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که بین سطح دانش و نگرش تغذیه ای با توانایی های حرکتی و شناختی ارتباط معنی داری مشاهده نشد و هم چنین سطح فعالیت بدنی و توانایی های حرکتی و شناختی ارتباط معنی داری یافت نشد. بنابراین عوامل دیگری که می تواند در پژوهش مؤثر باشد را باید کنترل کرد، تا نتایج دقیق تری بدست بیاید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها