• بررسی میزان شیوع ناهنجاری های بدنی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 356
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله بررسی میزان شیوع ناهنجاری های بدنی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان

    زمینه و هدف: ناهنجاری های بدنی اغلب به دلیل استفاده غیر استاندارد از عضا بدن حاصل می شود. به طوری که هم باعث بد شکلی بدن می گردد و هم باعث بروز بسیاری از مشکلات اسکلتی می شود. هدف از این پژوهش بررسی میزان شیوع ناهنجاری های بدنی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان بود.

    روش کار: در این پزوهش توصیفی – تحلیلی از بین کلیه دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 96 - 97، تعداد 360 نفر به صورت تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به این منظور برای بررسی ناهنجاری های وضعیتی از گونیامتر، اسکولیومتر، صفحه شطرنجی، خطکش منعطف، پدسکوپ و کولیس استخوانی استفاده گردید. در نهایت اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار spss نسخه 21 مورد ارزیابی قرار گرفته شد.

    یافته ها: یافته ها نشان داد 1571 ناهنجاری وضعیتی در 360 دانشجو مورد مطالعه مشاهده گردید. به طور میانگین هر دانشجو حدود 4.3 ناهنجاری داشت. در خصوص نوع ناهنجاری، لوردوز کمری شایع ترین نوع ناهنجاری بود (64.1 درصد) و بعد از آن کیفوز سینه ای (55درصد)، شانه نابرابر (52.2 درصد)، زانوی پرانتزی (43 درصد)، پای چرخیده به بیرون (41.6 درصد) متداول ترین ناهنجاری ها بودند. میزان ناهنجاری در اندام سرو تنه بیشترین ناهنجاری را در بین اندام های بدن داشت (40.7 درصد)، اندام تحتانی (36.8 درصد)، اندام فوقانی (22.4 درصد) را دارا بودند.

    بحث و نتیجه گیری: بطور کلی بیش ترین میزان ناهنجاری ها در دانشجویان علوم پزشکی لرستان در سر و تنه بود. این مسئله زنگ خطری برای وزارت بهداشت محسوب می شود چرا که این دانشجویان بعد از پایان تحصیل خود سکان داران سلامت جامعه خواهند بود و باید یرنامه کاملی برای رفع این ناهنجاری ها تدوین کرد که در مطالعات بعدی می توان به این راه حل ها پرداخت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها