• تحلیل ساختاری نقش اخلاق کاری در عملکرد شغلی کارکنان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 200
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله تحلیل ساختاری نقش اخلاق کاری در عملکرد شغلی کارکنان

    زمینه و هدف: ارتقاء عملکرد شغلی به دلیل افزایش بهره وری در جامعه، یکی از مهم ترین اهدافی است که مدیران سازمان ها در پی آن می باشند. از این رو هدف پژوهش حاضر تحلیل ساختاری نقش اخلاق کاری در عملکرد شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان بود.

    روش کار: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان رضوی تشکیل می دادند که بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجسای و مورگان (1970)، تعداد 177 نفر به عنوان نمونه آماری تعیین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه های اخلاق کاری (مریاک و همکاران، 2013) و خود ارزیابی عملکرد (آبرامز، 1994) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها با بهره گیری از نظرات اساتید مدیریت ورزشی تایید و پایی آن ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 0.88 و 0.93 تعیین گردیدند. از روش مدل سازی معادلات ساختاری برای تحلیل ساختاری بین متغیرها در نرم افزار لیزرل استفاده شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد، اخلاق کاری اثر مثبت و معناداری بر عملکرد شغلی کارکنان دارد (5.42=t-value، 0.49= β)، هم چنین، نتایج تحلیل نشان داد، ابعاد کار محوری، اعتماد به نفس و تاخیر در رضایتمندی بیش ترین اثرگذاری را بر اخلاق کاری کارکنان دارند. به علاوه، عملکرد اجتماعی کارکنان بیش ترین نقش را در عملکرد شغلی آنان ایفا می کرد.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد توجه به اخلاق کاری و مولفه های آن در ابعاد مختلف برنامه های معرفتی و یادگیری سازمانی، برای افزایش عملکرد و مشارکت فعالانه کارکنان در امور سازمانی و عمل به مسئولیت های فردی ضرورت دارد. از این رو، سازمان می تواند با ارزش قائل شدن برای همکای کارکنان در جهت بهبود عملکرد، قدردانی به موقع از تلاش های اضافی، توجه به رفاه کلی کارکنان و توجه به رضایت همه جانبه آنان سطح عملکرد شغلی را ارتقا بخشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها