• نیمرخ آمادگی جسمانی دانش آموزان ابتدایی فلج مغزی بر اساس سیستم کلاس بندی عملکرد حرکتی درشت و جنسیت

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 350
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله نیمرخ آمادگی جسمانی دانش آموزان ابتدایی فلج مغزی بر اساس سیستم کلاس بندی عملکرد حرکتی درشت و جنسیت

    زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر نیمرخ آمادگی جسمانی دانش آموزان ابتدایی فلج مغزی بر اساس سیستم کلاس بندی عملکرد حرکتی درشت آنان بود.

    روش کار: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مدارس فلج مغزی شهر تهران بود (325 نفر) که از میان آن ها تعداد 129 نفر (70 پسر و 59 دختر) در دامنه سنی 12-6 سال به صورت طبقه ای تصادفی انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. از مجموعه آزمون های ویژه آمادگی جسمانی افراد فلج مغزی (تعادل، چابکی، توان قدرت و استقامت قلبی- تنفسی) که بر اساس سیستم کلاس بندی عملکرد حرکتی درشت طراحی شده بود، برای اندازه گیری عوامل آمادگی جسمانی استفاده شد. هم چنین سوابق پزشکی دانش آموزان از پرونده های تحصیلی، مشاوره و سلامت آنان بررسی شده و کلاس بندی نیز توسط پژوهشگر صورت گرفت. برای توصیف عوامل آمادگی جسمانی از آمار توصیفی، مقایسه متغیرهای پژوهش بر حسب جنس از آزمون تی مستقل استفاده گردید.

    یافته ها: یافته ها نشان داد که بین سطح آمادگی جسمانی دانش آموزان فلج مغزی کلاس یک و دو دختر یا پسر به جز تعادل در چابکی، توان، قدرت و استقامت قلبی- تنفسی تفاوت معناداری وجود دارد و پسران در وضعیت بهتری نسبت به دختران قرار داشتند. هم چنین در کلاس سه و چهار در تمامی عوامل پسران بهتر از دختران بودند.

     نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده به نظر می رسد سطح آمادگی جسمانی دانش آموزان دختر و پسر متفاوت بوده و پیشنهاد می شود، برنامه های تمرینی متناسب برای هر جنس با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت آن ها طراحی شده و با توجه به سطح کلاس بندی دانش آموزان فلج مغزی در نظر گرفته شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها