• ارزیابی دانش و مهارت های امدادگری منجیان غریق استان قزوین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 349
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله ارزیابی دانش و مهارت های امدادگری منجیان غریق استان قزوین

    زمینه و هدف: منجیان غریق در اماکن آبی به طور مستقیم مسئول حفظ امنیت افراد در حوزه استحفاظی خود هستند و کارآمدی آن ها می تواند زمینه محافظت بهتر و بیشتر سلامت انسان ها را در پی داشته باشد. بر اساس منابع علمی و خبری در دسترس، سالیانه 10 تا 12 میلیون نفر در جهان در شرایط غرق شدگی قرارمی گیرند؛ که برخی از این حوادث می تواند به دلیل ضعف عملکردی منجیان غریق بروز و یا تشدید گردیده باشند. هدف از این تحقیق ارزیابی سطح دانش و مهارت های امدادگری منجیان غریق استان قزوین بوده است.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، دانش و مهارت 119 نفر از منجیان غریق (79 مرد و 40 زن) استان قزوین در سال 1397 از طریق پرسشنامه خود گزارشی مورد ارزیابی قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش آماری خی دو و با استفاده از برنامه spss نسخه 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سطح معنی داری موردنظر نیز (0.05(p≤ در نظرگرفته شد.

    یافته ها: در مقایسه نمرات دانشی منجیان غریق زن و مرد تفاوت معنی داری مشاهده شد و زنان به مراتب نمرات بهتری را کسب نموده بودند و هم چنین بین نمرات حیطه دانشی و درجه منجی گری منجیان نیز رابطه معنیداری مشاهده گردید و منجیان درجهیک نمرات بهتری را کسب نموده بودند. به طورکلی منجیان غریق استان نمرات دانشی بهتری از نمرات عملی کسب نموده بودند.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق حاضر، چنین به نظر می رسد منجیان غریق استان وضعیت مناسبی در کسب نمرات عملی در مقایسه با نمرات دانشی ندارند و با توجه به اینکه بر اساس اعلام خود منجیان مبنی بر اینکه اصلی ترین منبع کسب اطلاعات و مهارت های امدادگری آن ها دوره های آمادگی سالیانه و یا دوره های مربوط به کسب مدرک آن ها می باشد به نظر میرسد این دوره ها بهتراست مورد بازبینی قرارگرفته و یا شیوه های سنجش و یا موضوع نظارت بر کیفیت دوره های مذکور ضروری تر و جدی تر انجام پذیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها