• بررسی اثربخشی ورزش و فعالیت بدنی بر سلامت اجتماعی کارکنان فعال و غیرفعال دانشگاه جهرم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 254
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله بررسی اثربخشی ورزش و فعالیت بدنی بر سلامت اجتماعی کارکنان فعال و غیرفعال دانشگاه جهرم

    زمینه و هدف: سلامت مفهومی چند بعدی است و سازمان جهانی بهداشت نیز به چهار بعد جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی آن اشاره کرده است. سلامت اجتماعی از اساسی ترین شاخص های سلامت هر کشوری است و می تواند تحت تأثیر عوامل مختلف قرار گیرد. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی ورزش و فعالیت بدنی بر سلامت اجتماعی کارکنان فعال و غیرفعال دانشگاه جهرم می باشد.

    روش کار: این مطالعه علی – مقایسه ای با مشارکت 93 نفر از کارکنان فعال و غیرفعال دانشگاه جهرم انجام شد. به منظور محاسبه سلامت اجتماعی افراد از پرسش نامه سلامت اجتماعی کییز استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کالموگروف اسمیرنف و آزمون t مستقل استفاده شد. نرم افزار مورد استفاده spss/18 بود و سطح معنی داری 0.05 درنظر گرفته شد.

    یافته ها: نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین کارمندان فعال و غیرفعال در مقیاس های شکوفایی اجتماعی (0.004=p)، همبستگی اجتماعی (0.046=p)، انسجام اجتماعی (0.019=p)، پذیرش اجتماعی (0.041=p)، مشکلات اجتماعی (0.004=p)، و در نهایت نمره کل سلامت اجتماعی (0.001=p) تفاوت معنی داری وجود دارد. به طوری که کارمندان فعال نمره بالاتری را در این مقیاس ها نسبت به کارمندان غیر فعال کسب کرده اند به عبارتی کارمندان فعال دارای وضعیت مناسب تری می باشند.

    نتیجه گیری: نتایج اصلی تحقیق نشان داد که بین کارمندان فعال و غیرفعال در مقیاس های شکوفایی اجتماعی، همبستگی اجتماعی، انسجام اجتماعی، پذیرش اجتماعی، مشکلات اجتماعی، و در نهایت نمره کل سلامت اجتماعی تفاوت معنی داری وجود دارد. به طوری که کارمندان فعال نمره بالاتری را در این مقیاس ها نسبت به کارمندان غیرفعال کسب کرده اند به عبارتی کارمندان فعال دارای وضعیت مناسب تری می باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها