• مقایسه شیوه های فرزندپروری والدین و کمرویی بین دختران ورزشکار و غیرورزشکار

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 216
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله مقایسه شیوه های فرزندپروری والدین و کمرویی بین دختران ورزشکار و غیرورزشکار

    زمینه و هدف: مباحثی که با محوریت روانشناختی و جامعه شناختی در حوزه ورزش مطرح می شوند، طیف وسیعی را تشکیل می دهند. پژوهش حاضر با هدف بررسی شیوه های فرزندپروری والدین و کمرویی بین دانش آموزان دختر ورزشکار و غیرورزشکار مقطع متوسطه اول شهر سراب اجرا گردید.

    روش کار: . روش تحقیق حاضر علی– مقایسه ای یا پس رویدادی بود. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره اول شهر سراب به تعداد 1134 نفر بود که پس از شناسایی 68 دانش آموز ورزشکار واجد شرایط، به همان تعداد دانش آموز غیر ورزشکار به روش نمونه گیری ساده انتخاب شدند. از پرسشنامه های سبک های فرزندپروری بامریند (1991) و کمرویی استنفورد (ssi) برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد که در میزان کمرویی و شیوه های فرزندپروری مستبد و قاطع بین دوگروه تفاوت معناداری وجود دارد، به طوری که نمره ورزشکاران در مقایسه با غیرورزشکاران در کمرویی و شیوه مستبد کم تر اما در شیوه قاطع بیش تر بود. در شیوه سهل گیر بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد اتخاذ شیوه مناسب فرزندپروری توسط والدین می تواند زمینه ساز گرایش فرزندان به ورزش و به طبع آن کاهش میزان کمرویی شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها