• مقایسه شیوع اختلالات تغذیه و آمنوره در دختران دانش آموز ورزشکار و غیر ورزشکار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 177
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله مقایسه شیوع اختلالات تغذیه و آمنوره در دختران دانش آموز ورزشکار و غیر ورزشکار

    هدف: اغلب مطالعات مربوط به بررسی اختلال تغذیه و تصویر بدن، در کشورهای پیشرفته و غربی انجام شده است. در حالی که این مشکلات به جوامع غربی محدود نمی شود. اهداف اصلی این پژوهش برآورد شیوع اختلال تغذیه و آمنوره در دختران دانش آموز ورزشکار و غیر ورزشکار است.

    روش و اجرا: جامعه آماری شامل 19510 آزمودنی می باشد که از این تعداد 10345 دانش آموز غیر ورزشکار و 9165 دانش آموز ورزشکار در ناحیه 1 و 2 رشت وجود داشت که طبق نمونه گیری تصادفی 513 آزمودنی بین سنین 19 - 15 سال در دو گروه (245 ورزشکار با 268 غیر ورزشکار) مقایسه شدند. داده های پژوهش حاضر بوسیله پرسشنامه های اطلاعات جمعیت شناسی، بررسی وضعیت قاعدگی و نگرش غذایی- 26 جمع آوری شد. به علاوه، قد و وزن آزمودنی ها به منظور مقایسه bmi واقعی و دلخواه اندازه گیری شد.

    یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد تفاوت معنی داری بین شیوع اختلال تغذیه، فشار اجتماعی برای تعیین وزن، bmi واقعی و آمنوره ثانویه بین دو گروه وجود دارد (0.05 (p<؛ به طوری که بالاترین شیوع اختلال تغذیه و آمنوره ثانویه در دختران ورزشکار، و بالاترین میزان نارضایتی از شکل بدن، فشار اجتماعی برای تغییر وزن در دختران غیر ورزشکار مشاهده شد.

    نتیجه گیری: گرچه پژوهش های بیشتری برای تعیین عوامل موثر در اختلال تغذیه و نارضایتی از شکل بدن لازم است، اما به نظر می رسد در این زمینه سطح فعالیت بدنی نقش مهمی در بروز این عوامل، بین دختران ایفا می کند. نتایج مطالعه حاضر می تواند برای طراحی برنامه های پیشگیری از اختلال تغذیه و نارضایتی از شکل بدن، در دانش آموزان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار مفید باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها