• اثر هشت هفته تمرینات هوازی توأم با مکمل دهی زنجبیل بر سطوح سرمی لپتین، آدیپونکتین و مقاومت انسولینی مردان دیابتی نوع 2

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 292
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله اثر هشت هفته تمرینات هوازی توأم با مکمل دهی زنجبیل بر سطوح سرمی لپتین، آدیپونکتین و مقاومت انسولینی مردان دیابتی نوع 2

    زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، مطالعه تأثیر هشت هفته تمرینات هوازی همراه با مصرف مکمل زنجیر بر سطوح سرمی آدیپونکتین و لپتین و مقاومت انسولینی در مردان دیابت نوع 2 بود.

    مواد و روش ها: 30 مرد دیابت نوع 2 (سن: 4.6± 34.6 سال؛ وزن: 5.1± 94.5 کیلوگرم؛ شاخص توده بدنی: 1.4± 32.6 کیلوگرم بر مترمربع) به صورت هدفمند انتخاب شده و در ادامه به سه گروه مساوی شامل؛ 1) تمررین هروازی، 2) مکمل زنجبیل و 3) ترکیب تمرین و مکمل تقسیم شدند. برنامه تمرینات هوازی شامل هشت هفته تمرینات هوازی با شدت متوسط(70-60 درصد حداکثر ضربان قلب) سه جلسه در هفته و هر جلسه در حدود 60 دقیقه انجام شد. مکمل گیری زنجبیل، سه وعده در روز و در مجموع به مقدار 3 گرم در روز انجام می شد. قبل و پس از مداخله تمرین و مکمل از کلیه آزمودنی ها در شرایط 10 ساعت ناشتایی خون گیری به عمل آمد. سطوح سرمی آدیپونکتین و لپتین به روش الایزا مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (0.05(p<.

    نتایج: هشت هفته تمرینات هوازی همراه با مکمل گیری زنجبیل منجر به کاهش معنادار وزن (0.02=p) شاخص توده بدنی (0.003=p)، لپتین (0.0001=p) و شاخص مقاومت انسولینی (0.03=p) و نیز افزایش معنادار آدیپونکتین (0.0001=p) گردید.

    بحث: با توجه به نتایج تحقیق حاضر به نظر می رسد هشت هفته تمرینات هوازی همراه با مکمل گیری زنجبیل می تواند منجر به بهبود ترکیب بدنی و مقاومت انسولینی و هم چنین افزایش آدیپونکتین و کاهش لپتین گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها