• تاثیر 8 هفته تمرینات hiit با حجم و شدت های متفاوت برمیزان انسولین، مقاومت به انسولین و hba1c مردان مبتلا به دیابت نوع 2

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 295
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله تاثیر 8 هفته تمرینات hiit با حجم و شدت های متفاوت برمیزان انسولین، مقاومت به انسولین و hba1c مردان مبتلا به دیابت نوع 2

    زمینه و هدف: مطالعات نشان دادهاند که تمرینات تناوبی شدید (hiit) باعث کنترل وزن، کاهش فشار خون و اثرات سودمندی بر سلامت قلبی عروقی در بیماران دیابت نوع 2 می شود. هنوز اثر حجم های مختلف این تمرینات بر شاخص های مرتبط با بیماری دیابت نوع 2 نامشخص می باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر تمرینات اینتروال شدید کوتاه مدت با حجم و شدت های مختلف برانسولین، مقاومت به انسولین و hba1c بود.

    روش کار: 30 مرد دیابتی نوع 2 مراجعه کننده به مرکز دیابت استان یزد با دامنه سنی 46 - 30 سال، انتخاب و به 3 گروه 10 نفری hiit کم حجم، پرحجم و کنترل تقسیم شدند. دو گروه تمرین 3 روز در هفته به مدت 8 هفته به انجام تمرینات ورزشی پرداختند. گروه تمرینات کم حجم از 4 ست 10 ثانیه با 90% ضربان قلب بیشینه در جلسات اول به 6 ست 20 ثانیه با 110% ضربان قلب بیشینه در جلسات اخر رسیدند، هم چنین گروه تمرینات پرحجم از 2 ست 60 ثانیه با 70% ضربان قلب بیشینه در جلسات اول به 6 ست 60 ثانیه با 80%ضربان قلب بیشینه در جلسات آخر رسیدند. از تمام شاخص های تحقیق حاضر قبل از شروع تمرینات و بعد از آخرین جلسه تمرینی اندازه گیری شد. داده ها با آزمون آماری کواریانس و تی همبسته تحلیل شدند.

    یافته ها: تمرینات hiit کم حجم باعث کاهش معنادار شاخص های hba1c (0.01=p)، انسولین (0.005=p)، مقاومت به انسولین (0.001=p) شد. تمرینات کم حجم تنها در شاخص مقاومت به انسولین در پس آزمون تفاوت معنی داری (0.004=p) با گروه کنترل داشت.

    نتیجه گیری: تمرینات hiit کم حجم می تواند یک شیوه کنترل غیر دارویی برای بهبود شاخص های گلایسیمی بیماران دیابتی نوع 2 باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها