• تاثیر یک دوره تمرین استقامتی با مصرف چای ترش بر hba1c و مقاومت به انسولین در مردان مبتلا به دیابت نوع 2

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 386
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله تاثیر یک دوره تمرین استقامتی با مصرف چای ترش بر hba1c و مقاومت به انسولین در مردان مبتلا به دیابت نوع 2

    زمینه و هدف: دیابت نوع 2 بیماری مزمن شایعی است که با مقاومت انسولینی و افزایش قند خون همراه است و انجام فعالیت بدنی و استفاده از مکمل های گیاهی نقش مهمی در کاهش علائم آن داشته باشد. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر یک دوره تمرین استقامتی با مصرف چای ترش بر شاخص مقاومت به انسولین و hba1c در مردان مبتلا به دیابت نوع 2 بود.

    روش کار: این تحقیق از نوع نیمه تجربی –کاربردی می باشد. جامعه آماری حاضر شامل کلیه مردان مبتلا به دیابت نوع 2 تحت پوشش مرکز تحقیقات دیابت تهران با دامنه سنی 30 تا 50 سال با شاخص توده ی بدنی بالاتر از 30 کیلوگرم بر مترمربع بودند. 60 نفر نمونه آماری بصورت تصادفی در چهار گروه شامل گروههای تمرین استقامتی - مصرف چای ترش، مصرف چای ترش، تمرین استقامتی - دارونما و گروه کنترل قرار گرفتند. نمونه گیری خون در ساعت اولیه صبح بعد از 12 ساعت ناشتایی انجام گرفت. نمونه ها هشت هفته به تمرین استقامتی و مصرف چای ترش پرداختند و در پایان فعالیت، میزان hba1c و شاخص مقاومت به انسولین مورد ارزیابی قرار گرفت. 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرینی مجدداً از همه آزمودنی ها مانند مرحله اول، خونگیری به عمل آمد.

    یافته ها: مقایسه گروه ها با استفاده از آزمون t وابسته زوجی و در سطح معنی داری (0.05(p< انجام گرفت و نتایج نشان داد تمرین استقامتی با مصرف چای ترش سبب کاهش (p=0.039)hba1c کاهش شاخص مقاومت به انسولین (p=0.047) نسبت به گروه کنترل گردید.

    نتیجه گیری: از یافته های پژوهش حاضر نتیجه می گیریم زمانی که تمرین استقامتی همراه با مصرف چای ترش انجام می گردد، نسبت به زمانی که هر کدام از این مداخله ها به تنهایی مورد استفاده قرار گیرند، اثر سودمندتری بر کاهش hba1c و کاهش شاخص مقاومت به انسولین در مردان مبتلا به دیابت نوع 2 خواهد داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها