• بررسی اثر شش هفته تمرین هوازی اینتروال بر عملکرد ذهنی و برخی فاکتورهای خونی زندانیان تحت درمان متادون

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 346
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله بررسی اثر شش هفته تمرین هوازی اینتروال بر عملکرد ذهنی و برخی فاکتورهای خونی زندانیان تحت درمان متادون

    زمینه و هدف: چگونگی بهره بردن بیشتر از فعالیت های ورزشی نیاز به مطالعه بیشتر در این زمینه دارد به طوریکه پژوهشگران متعددی عملکرد هماتولوژیکی و یا عملکردی ذهنی افراد را متناقض گزارش کرده اند لذا هدف این تحقیق بررسی اثر شش هفته تمرین هوازی این روال بر عملکرد ذهنی و برخی فاک ورهای خونی زندانیان تحت درمان متادون بوده است.

    روش: آزمودنی ها در این پژوهش به صورت تصادفی به دو گروه تجربی (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) تقسیم بندی شدند. نمونه های خونی در حالت ناشتا از همه آزمودنی ها گرفته شد و پرسشنامه عملکرد ذهنی نیز در پیش آزمون و پس آزمون تو سط نمونه ها تکمیل شد. از روش های آماری تی وابسته و تحلیل کواریانس برای تحلیل داده ها استفاده شد.

    یافته ها: نتایج این پژوهش نشان می دهد شش هفته تمرینات هوازی اینتروال بر میزان هماتوکریت و متوسط حجم سلول های قرمز و مقدار هموگلوبین اثر معنی داری داشته است به علاوه نتایج حاکی از آن بود که عملکرد ذهنی افراد تحت درمان مادون بهبود یافته است.

    نتیجه گیری: یک دوره تمرینات شش هفته ای هوازی این روال می تواند باعث بهبود عملکرد ذهنی افراد تحت درمان متادون گردد و به علاوه برخی شاخص های هماتولوژیک آن ها هم چون سطوح گلبول قرمز، هموگلوبین و هماتوکریت را افزایش دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها