• مقایسه سبک های هویت اجتماعی بین افراد شرکت کننده در فعالیت های ورزشی و افراد غیر ورزشکار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 192
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله مقایسه سبک های هویت اجتماعی بین افراد شرکت کننده در فعالیت های ورزشی و افراد غیر ورزشکار

    زمینه و هدف: هدف تحقیق حاضر مقایسه سبک های هویت اجتماعی بین افراد شرکت کننده در فعالیت های ورزشی و افراد غیر ورزشکار بود.

    روش کار: این پژوهش کاربردی و به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه مازندران تشکیل می دادند (12500 نفر). که با توجه به جدول مورگان تعداد 384 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. از این تعداد 192 نفر از بین ورزشکاران (افرادی که به صورت منظم حداقل 3 جلسه در هفته به ورزش می پردازند) و 192 نفر نیز از افراد غیر ورزشکار انتخاب شدند. نحوه انتخاب افراد به صورت در دسترس بود روایی پرسشنامه پس از ترجمه به تایید ده نفر از اساتید متخصص در حوزه مدیریت ورزشی رسید. از آمار توصیفی برای توصیف ویژگی های جمعیت شناختی و در قسمت آمار استنباطی از آزمون کلموگروف اسمیرنوف و یومن ویتنی برای مقایسه سبک ها استفاده شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد که داده ها توزیع طبیعی ندارند و در نتیجه از آزمون ناپارامتریک یومن ویتنی استفاده شد. نتایج آزمون یومن ویتنی نشان داد که بین افراد شرکت کننده در فعالیت ورزشی و افراد غیر ورزشکار در مولفه ی هویت اجتماعی تفاوت معنی داری وجود دارد.

    نتیجه گیری: در یک نتیجه گیری کلی باید ذکر کرد که افراد در فرایند ورزش ماهیت های متفاوتی را تجربه می کنندو با توسعه فعالیت ورزشی، وارد تعاملات اجتماعی متفاوتی می شوند و ارتباط متفاوتی باسایرین برقرار می کنند و از این جهت هویت آن ها پیوسته تحت تاثیر حضورشان در ورزش دگرگون می شود. هم چنین ورزش امکان رشد ویژگی های شخصیتی هم چون عزت نفس و اعتماد به نفس و ... را افزایش می دهد که بهبود این ویژگی ها نیز می تواند باعث بهبود هویت چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی افراد شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها