• بررسی رابطه رهبری تحولی و احساس خودکارامدی با یادگیری خودتنظیمی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 198
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله بررسی رابطه رهبری تحولی و احساس خودکارامدی با یادگیری خودتنظیمی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان

    زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه رهبری تحولی و احساس خودکارامدی با یادگیری خودتنظیمی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان بود.

    روش کار: این پژوهش از حیث هدف، یک پژوهش کاربردی با رویکرد کمی و از لحاظ رابطه بین متغیرها از نوع پژوهش های همبستگی محسوب می شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان بود (150=n). نمونه آماری به صورت تصادفی از بین جامعه ی آماری انتخاب شد و برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی مورگان استفاده شد (110=n) ابزار اندازه گیری برای این پژوهش شامل پرسشنامه رهبری تحولی باس و آولیو (2000) و رهبری تحولی برنارد بس (1965)، پرسشنامه خودکارآمدی توسط شرر و همکاران (1982) و پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (mslq) پنتریج و دی گروت (1992) بود. روایی پرسشنامه با توجه به نظر اساتید متخصص مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ در تمامی متغیرهای پرسشنامه بیش تر از 0.8 می باشد بنابراین می توان گفت پرسشنامه از پایایی خوبی برخوردار است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با استفاده از نرم افزار spss و لیزرل استفاده شد.

    یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که بین رهبری تحولی، احساس خودکارآمدی با یادگیری خودتنظیمی کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد. هم چنین مقدار ضریب تعیین (0.489=r2) حاصل از مدل یابی معادلات ساختاری نشان می دهد که 49 درصد از واریانس یادگیری خودتنظیمی بوسیله رهبری تحولی و خودکارامدی تبیین می شود.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد می توان به این نتیجه رسید که با استفاده از سبک رهبری تحولی و با بهره گیری از برنامه های آموزشی در دانشگاه می توان نقش چشم گیری در ارتقاء خودکارآمدی کارکنان داشت و در نتیجه ی بالا بودن خودکارآمدی کارکنان، جو مناسبی برای ارائه خدمات بهتر از سوی کارکنانی که با تکیه بر دانش و توانایی علمی خود که حاصل یادگیری مستمر و مداوم می باشد به سازمان کمک نمایند و افزایش عملکرد و کارایی شغلی به وجود آورد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم