• مقایسه تمرینات ترکیبی یوگا بر روی تعادل ایستا زنان میانسال

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 294
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله مقایسه تمرینات ترکیبی یوگا بر روی تعادل ایستا زنان میانسال

    هدف: یوگا در سرتاسرجهان طرفداران بسیاری دارد. این ورزش در ایران بیشتر در زنان رواج پیدا کرده و اثرات آن تا حدی بر تعادل مشخص گردیده است، اما اثرات انجام تمرینات یوگا بصورت منظم و نامنظم به خوبی عنوان نشده است. در همین راستا هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر تمرینات منظم و نامنظم یوگا بر تعادل ایستای زنان میانسال بود.

    روش کار: تحقیق حا ضر از نوع علّی پس از وقوع بود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه زنان میان سال شرکت کننده در باشگاه های ورز شی ارائه کننده یوگا تشکیل دادند، که بصورت هدفمند در دسترس 45 زن میانسال با میانگین سنی 4.66±50.26 انتخاب و در سه گروه تمرینی یوگا منظم (15 = n)، یوگا نامنظم (15= n) و گروه کنترل (15= n) قرار گرفتند. در این تحقیق برای ارزیابی تعادل ایستا از آزمون شارپند رومبرگ در حالت چشم باز و بسته و آزمون فرشته استفاده شد. مرتب سازی داده ها با استفاده از آمار توصیفی و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد.

    یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد تعادل ایستا بعد از انجام تمرینات یوگا به طور معناداری در آزمون تعادل شارپندرومبرگ چشم باز و بسته و تعادل فرشته (0.001=p) بهبود یافته است، این درحالیست که اثر تمرینات منظم یوگا بیشتر از تمرینات نامنظم یوگا بر روی تعادل ایستا می باشد. تمرینات نامنظم یوگا تنها در تعادل شارپندرومبرگ چشم باز است نسبت به گروه کنترل اختلاف معنی داری دارد (0.007=p)، اما تمرینات منظم یوگا در تمام متغیرهای تحقیق اختلاف معنی داری داشته است (0.001=p).

    نتیجه گیری: با توجه به اینکه تمرینات منظم یوگا توانسته است اثرات مناسبی بر روی تعادل ایستا بصورت چشم باز و بسته بگذارد، توصیه می شود که زنان میانسال از تمرینات منظم یوگا برای بهبود تعادل و به دنبال آن حس عمقی خود بهره مند گشته و خطر سقوط را در خود کاهش دهند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم