• اثر هشت هفته تمرین هوازی بر سطوح سرمی آیریزین و مقاومت انسولینی در مردان دیابتی نوع 2

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 187
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله اثر هشت هفته تمرین هوازی بر سطوح سرمی آیریزین و مقاومت انسولینی در مردان دیابتی نوع 2

    زمینه و هدف: دیابت نوع دو، نوعی اختلال متابولیکی مزمنی است که به دلیل مقاومت به انسولین بوجود می آید و موجب کاهش ترشح انسولین از سلول های بتای پانکراس می گردد. آیزیرین از طریق بهبود گلوکز مصرفی برای درمان چاقی و دیابت نوع 2 و مقاومت به انسولین مورد توجه قرار گرفته است. هدف از تحقیق حاضر مطالعه اثر هشت هفته تمرین هوازی بر سطوح سرمی آیریزین و مقاومت انسوولینی در مردان دیابتی نوع 2 بود.

    روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، 24 مرد مبتلا به دیابت نوع 2 به صورت هدفمند انتخاب شده و سپس به طور تصادفی در دو گروه کنترل (زندگی روزمره) و تجربی (تمرینات هوازی) تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت هشت هفته، پنج جلسه در هفته و هر جلسه در حدود یک ساعت تمرینات هوازی با شدت 55 تا 80 درصد ضربان قلب بیشینه را انجام دادند. قبول و پس از مداخله تمرین از کلیه آزمودنی ها در شرایط 10 ساعت ناشتایی خونگیری به عمل آمد. داده ها با استفاده از آزمون های t وابسته و مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند (0.05(p<.

    یافته ها: به دنبال هشت هفته تمرینات هوازی سطوح سرمی آیریزین افزایش معنادار (0.01=p) و شواخ مقاوموت انسولینی کاهش معنادار (0.002=p) یافت. این تغییرات در مقایسه با گروه کنترل نیز معنادار بود (0.05(p<.

    نتیجه گیری: هشت هفته تمرینات هوازی با شدت متوسط می تواند منجر به بهبود وضعیت مقاومت انسولینی و افزایش در سطوح سرمی آیریزین مردان مبتلا به دیابت نوع 2 گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها