• مقایسه ارتباط هوش شناختی و هوش هیجانی دانشجویان دختر ورزشکار و غیرورزشکار دانشگاه تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 250
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله مقایسه ارتباط هوش شناختی و هوش هیجانی دانشجویان دختر ورزشکار و غیرورزشکار دانشگاه تهران

    زمینه و هدف: هوش هیجانی توانایی تشخیص، درک و کنترل هیجانات خود و دیگران است. افراد با هوش هیجانی بالا توانایی بیش تری در شناخت احساسات خود و دیگران و تنظیم روابط با آن ها را دارند. هدف از تحقیق حاضر مقایسه ارتباط هوش شناختی و هوش هیجانی دانشجویان دختر ورزشکار و غیرورزشکار دانشگاه تهران است که به روش همبستگی و علی– مقایسه ای و به شکل میدانی انجام شده است.

    روش کار: نمونه شامل 99 نفر، 45 ورزشکار و 54 غیر ورزشکار بود که در سال تحصیلی 90-89 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند. میانگین سنی دختران 2.96±22.36، قد 5.58±1.64 متر و وزن 7.03±58.27 بود. نمونه گیری به صورت غیر تصادفی و هدفمند برای دختران ورزشکار و به شکل تصادفی برای دختران غیرورزشکار از میان دانشجویان دانشکده های تربیت بدنی، زبان های خارجه و فنی مهندسی صورت گرفت. افرادی که دارای سابقه ورزشی منظم به مدت حداقل 3 سال بودند به عنوان افراد ورزشکار و افرادی که سابقه ورزشی آن ها کم تر از 3 سال و یا دارای فعالیت تفریحی و نامنظم بودند به عنوان افراد غیرورزشکار در نظر گرفته شد. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های مشخصات فردی، آزمون هوش ریون و هوش هیجانی برادبری و گریز که قبلا پایایی و روایی آن ها در داخل و خارج از کشور تایید شده بود استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و...) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی و z فیشر و ...) استفاده شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد که بین هوش شناختی و هوش هیجانی دختران (ورزشکار و غیرورزشکار) رابطه معناداری وجود ندارد. هم چنین نتایج نشان داد که بین هوش شناختی و نیز هوش هیجانی دختران ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معنی داری وجود ندارد، هرچند سطح کلی هوش شناختی و هوش هیجانی دختران ورزشکار اندکی بالاتر از دختران غیر ورزشکار بود که به لحاظ آماری معنی دار نبود. همچنین بین مقدار ضریب همبستگی (z فیشر) هوش شناختی و هوش هیجانی دختران ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معناداری مشاهده نشد. (0.05p≤)

    نتیجه گیری: به نظرمی رسد بین هوش هیحانی و هوش شناختی رابطه معناداری وجود ندارد و فعالیت های ورزشی تاثیر کمی بر بهبود هوش شناختی و هوش هیجانی دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها