• رابطه سابقه و پیشینه باشگاه با عملکرد باشگاه های فوتبال لیگ برتر ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 406
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله رابطه سابقه و پیشینه باشگاه با عملکرد باشگاه های فوتبال لیگ برتر ایران

    زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سابقه و پیشینه باشگاه با عملکرد باشگاه های فوتبال لیگ برتر ایران بود.

    روش کار: برای بررسی میزان تماشاگران باشگاه های فوتبال لیگ برتر ایران نیز تعداد تماشاگران هر یک از بازی های باشگاه ها در 12 دوره ی گذشته لیگ برتر فوتبال ایران مورد ارزیابی قرار گرفت و تعداد تماشاگران هر باشگاه در هر فصل از رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران و هم چنین سابقه و سال های حضور در لیگ برتر، عناوین و قهرمانی های گذشته، و قدمت باشگاه ها اندازه گیری شد.

    یافته ها: بررسی تعداد تماشاگران 19 باشگاه نشان داده در مجموع 12 دوره ابتدایی لیگ برتر باشگاه راه آهن با میانگین تماشگر 14000 نفر در هر فصل کم ترین تعداد تماشاگر و باشگاه های تراکتور سازی تبریز، پرسپولیس تهران و استقلال تهران به ترتیب با میانگین تماشاگر 796000 نفر، 720000 نفر و 577000 نفر در هر فصا بیش ترین تماشاگر را دارا بودند. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین میانگین امتیازات کسب شده توسط باشگاه ها در 12 فصل ابتدایی لیگ برتر فوتبال ایران (عملکرد) با تعداد تماشاگران (0.55)، سابقه و سال های حضور در لیگ برتر (0.42=r) عناوین و قهرمانیها (0.70=r) و قدمت باشگاه (0.50=r) رابطه ی نسبتاً قوی، مثبت و معنی دار وجود داشت و هر چه تعداد تماشاگران، سابقه وسال های حضور در لیگ برتر، عناوین گذشته، و هم چنین قدمت باشگاه ها بیش تر بود، احتمال بهبود عملکرد نیز بیش تر می شد.

    نتیجه گیری: همان طور که نتایج پژوهش نشان داد سابقه و پیشینه باشگاه ها تاثیر قابل توجهی بر موفقیت باشگاه داشتند. باشگاه هایی که از قدمت بیش تری برخوردار بودند، با داشتن هواداران موثر بیش تر، در زمینه فروش آرم و جذب اسپانسر و در نهایت درآمد بیش تر از شانس بیش تری برخوردار هستند تا با سایر رقبا در این زمینه رقابت کنند. عناوین و قهرمانی های گذشته ی باشگاه نشان می دهد که باشگاه هایی که سابقه ی حضور بیش تری در لیگ داشتند. و هم چنین در ادوار گذشته ی لیگ عناوینی را کسب نموده بودند، به علت ثبات در عملکرد مدیریتی و تجربه های کسب شده در لیگ، و هم چنین اعتماد به نفس تیمی بالاتر، از شانس بیش تری برای موفقیت برخوردار بودند. یکی از مهم ترین شاخص های موثر در پژوهش حاضر، تماشاگران بودند که هم مرتبط با بحث رضایتمندی مشتریان که در این پژوهش تماشاگران و هواداران می باشد و هم اینکه در فوتبال حرفه ای امروز باشگاه هایی که از مخاطبین بیش تری برخوردار باشند، به طور بالقوه توانایی بیش تری برای جذب درآمد و اسپانسر دارند و زمانی که این هواداری توامان شود بارضایتمندی بیش تر از فعالیت ها و نتایج باشگاه به احتمال زیاد درآمدزایی از این طریق افزایش خواهد یافت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها