• رابطه رفتار بازخوردی مربیان با مهارت های روانی ورزشکاران حرفه ای و آماتور

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 339
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله رابطه رفتار بازخوردی مربیان با مهارت های روانی ورزشکاران حرفه ای و آماتور

    زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین انواع رفتارهای بازخوردی مربیان با مهارت های روانی ورزشکاران حرفه ای و آماتور بود.

    روش کار: ورزشکاران دارای بیمه ورزشی در استان خراسان شمالی، جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند (23000 نفر) و نمونه پژوهش نیز به صورت تصادفی ساده تعداد 330 نفر از ورزشکاران حرفه ای و آماتور استان انتخاب شدند. از 2 پرسشنامه رفتار بازخوردی مربیان در 5 بعد شامل بازخورد مثبت، بازخورد اطلاعاتی، بازخورد اصلاحی، بازخورد منفی و رفتار بدون بازخورد و پرسشنامه مهارت های روانی ورزشکاران در 5 بعد شامل اضطراب، خودکارآمدی، انگیزش، اعتماد به نفس، و رضایتمندی در این پژوهش استفاده شد. ثبات درونی پرسشنامه ها در یک مطالعه راهنما بر روی ورزشکاران دانشجو با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 0.82 و 0.80 به دست آمد.

    یافته ها: بررسی توصیفی یافته ها نشان داد که میانگین سنی ورزشکاران 23.42 سال و میانگین سابقه ورزشی برابر با 7.06 سال بود که 34 درصد آن ها را ورزشکاران حرفه ای و 66 درصد را ورزشکاران آماتور تشکیل دادند. هم چنین بررسی نوع رفتار بازخوردی مربیان نشان داد که در ورزشکاران حرفه ای، مربیان به ترتیب بیش تر از رفتار بازخوردی مثبت، اطلاعاتی، اصلاحی، منفی و رفتار بدون بازخورد استفاده می کردند و این در حالی بود که در ورزشکاران آماتور نیز مربیان به ترتیب از رفتار بازخوردی اصلاحی، اطلاعاتی، مثبت، منفی و رفتار بدون بازخورد بیشتر استفاده می کردند. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نیز نشان داد که رفتار بازخوردی مثبت با انگیزش، رفتار بازخوردی اطلاعاتی با انگیزش، رفتار بازخورد اصلاحی با اضطراب، خودکارآمدی، انگیزش، اعتماد به نفس، و رضایتمندی رابطه مثبت و معنی دار و هم چنین رفتار بازخورد منفی نیز با اعتماد به نفس ارتباط منفی و معنی داری داشت.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد رفتار بازخوردی مربیان تاثیرات قابل توجهی بر مهارت های روانی ورزشکاران و در نهایت عملکرد ورزشکاران خواهد گذاشت و مربیانی که در تمرینات ضمن زیر نظر گرفتن تمامی ورزشکاران به مرور تکنیک های مهارتی و ارائه اطلاعات و اصلاح این تکنیک ها در ورزشکاران خود نمایند، موجب خواهد شد تا ورزشکاران ضمن اصلاح ضعف های مهارتی به علت اینکه به طور مجزا مورد توجه مربی قرار گرفته اند، عملکرد بهتری را از خود نشان دهند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها