• بررسی روش های تامین منابع مالی پروژه های زیر ساختی کشور با استفاده از رویکرد تفکر سیستمی (مطالعه موردی: پالایشگاه نفت اصفهان و پالایشگاه گاز لامرد)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/03/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/03/30
    • تعداد بازدید: 317
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله بررسی روش های تامین منابع مالی پروژه های زیر ساختی کشور با استفاده از رویکرد تفکر سیستمی (مطالعه موردی: پالایشگاه نفت اصفهان و پالایشگاه گاز لامرد)

    پروژه های عمرانی در نظام اقتصادی و بودجه بندی کشور از اهمیت بالایی برخوردار بوده و هر ساله بخش عمده ای از درآمدهای ملی کشور ما صرف سرمایه گذاری در طرح های عمرانی و امور زیربنایی می گردد؛ بنابراین با بزرگ تر شدن و پیچیده تر شدن پروژه های عمرانی، نیاز به یافتن روش هایی به منظور کنترل و مدیریت هزینه که نقش اصلی را در بالا بردن راندمان و سود و در نتیجه موفقیت پروژه ایفا می کند احساس می شود. شاید به جرئت بتوان گفت که موضوع هزینه پروژه مهم ترین مبحثی است که در مدیریت و ارزیابی پروژه می بایست بیش از هر موضوع دیگری به آن توجه کرد و مباحث دیگر را حول آن در نظر گرفته و مدیریت نمود. امروزه فرایند مدیریت هزینه پروژه شامل: برنامه ریزی منابع، برآورد هزینه، بودجه بندی پروژه و کنترل هزینه که به یکی از دغدغه های اصلی متولیان و دست اندر کاران پروژه ها تبدیل شده است. دفتر نظارت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، طی بررسی و گزارش های تهیه شده، علت عمده شکست پروژه های عمرانی (بخصوص عمومی) را به همراه خواهد داشت. همچنین مطابق گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی عدم النفع پروژه های نیمه تمام فعلی سالانه بیش از 12 هزار میلیارد تومان به اقتصاد ملی آسیب می راسند (بیش از دو سوم بودجه عمرانی کشور). ما در این پژوهش ابتدا به شناسایی روش های کلی تامین منابع مالی پرداخته و سپس به شناسایی معیارهای موثر در انتخاب روش های تامین منابع مالی با استفاده از رویکرد تفکر سیستمی پرداخته و روابط علی- معلولی بین متغیرهای موثر را بررسی نمودیم. هم چنین جهت کاربردی بودن پژوهش از پرسشنامه و مصاحبه با عوامل پروژه های نفت و گاز استفاده نمودیم و با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی روایی و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه و عوامل پرسشنامه تایید گردید. به بررسی اقتصاد نفتی ایران به عنوان یک اقتصاد تک محصولی و لزوم عدم اتکا به این منبع درآمد و حرکت به سمت روش های جایگزینی مالیات و خصوصی سازی، به عنوان روش های تامین درآمد پایدار دولت می پردازیم و در ادامه مزایا و موانع اجرای هر یک از این راه کارها در کشور را بررسی می کنیم.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها