• نمادپردازی ایوان در معماری ایران پس از اسلام

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 898
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     ایوان در معماری ایران عنصری شاخص و دعوت کننده به حساب می آید و همواره از پیش از اسلام تاکنون به عنوان عنصری مهم و هویت بخش در بناهای مختلف این سرزمین ایفای نقش کرده است. در ایران بعد از اسلام با تغییر شکل ایوان های تخت دوره ی هخامنشی به ایوان های قوس دار، به نظر می رسد که به تدریج مفاهیم عمیق و پیچیده ای در قالب نحوه ی جایگیری این عنصر در فضا، ارتباط آن با سایر عناصر فضا و همچنین اشکال و نقوش زمینه، در آن گنجانده شده است. با توجه به مطالب فوق این سوال مطرح می گردد که این مفاهیم چه مضامینی را در بر دارند؟ و اینکه در کاربری های مختلف به چه ترتیب و با چه ویژگی هایی قابل دسته بندی هستند؟ این مقاله از نوع نظری – بنیادی بوده و روش تحقیق تحلیلی – توصیفی می باشد و در آن با بررسی مفاهیم در کاربری های مختلف در دوران پس از اسلام از طریق مطالعات کتابخانه ای، و جستار آن ها در آیات قرآن کریم، این نتیجه حاصل شد که ایوان با توجه به کاربری های مختلف به منظور نشان دادن عظمت و تسلط بر مردم یا طبیعت و یا به عنوان نمادی از انسان کامل به کار رفته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم