• بررسی ارتباط امنیت غذایی و سلامت عمومی زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی –درمانی شهرستان خرم آباد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/06/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/06/20
    • تعداد بازدید: 181
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله بررسی ارتباط امنیت غذایی و سلامت عمومی زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی –درمانی شهرستان خرم آباد

    زمینه و هدف: دوران بارداری به عنوان یک دوره آسیب پذیر در زنان تلقی می گردد، که فراهم بودن شرایط مطلوب تغذیه و سلامت روان، کیفیت بهتری را برای زنان در این دوره رقم زده و ثمرات زیادی برای یک جامعه به بار خواهد آورد. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط وضعیت سلامت عمومی و امنیت غذایی زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی –درمانی شهرستان خرم آبادمی باشد.

    روش کار: این مطالعه روی 148 زن باردار انتخاب شده از 8 مرکز جامع سلامت در خرم آباد انجام گرفت. در این مطالعه برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های امنیت غذایی رادیمر-کرنل و پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی (ghq) استفاده شد. هم چنین تجزیه و تحلیل آماری داده ها با استفاده از نرم افزار spss صورت پذیرفت.

    یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که بین امنیت غذایی زنان باردار مورد مطالعه با کاهش نمرات در هر 4 زیر مقیاس سلامت عمومی که به ترتیب عبارتند از: علائم جسمانی مرتب با عدم سلامت عمومی، علائم اضطرابی و اختلال خواب، علائم کارکرد اجتماعی نامناسب و علائم افسردگی ارتباط معناداری وجود دارد. (p<0.05). بیش ترین و کم ترین اختلال به ترتیب 70.3 درصد در کارکرد اجتماعی و 20.3 درصد در افسردگی بود.

    نتیجه گیری: زنانی که در خانوارهای ناامن غذایی به سر می برند با احتمال بیش تری، امتیاز سلامت عمومی پایین تری را کسی نمودند. بنابراین آگاهی از تغییرات وضیعیت سیلامت عمومی زنان باردار در خانوارهای ناامن غذایی برای برنامه ریزی و اقدامات مراقبتی مناس به منظور ارتقای سلامت روانی دوران بارداری مهم است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها