• کاربرد تحلیل روش های ساختاری و غیرساختاری ژئواستاتیکی در جداسازی سنگ کف با استفاده از داده های مقاومت ویژه (مطالعه موردی)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/04/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/04/10
    • تعداد بازدید: 404
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله کاربرد تحلیل روش های ساختاری و غیرساختاری ژئواستاتیکی در جداسازی سنگ کف با استفاده از داده های مقاومت ویژه (مطالعه موردی)

    از نتایج معکوس سازی داده های برداشت شده توسط روش ژئوالکتریک با آرایه اشلامبرگر، مقاومت لایه های زیر سطحی به دست می آید که مقاومت سنگ کف جزئی از آن می باشد. در این مقاله ابتدا با استفاده از روش های آمار کلاسیک جدایش منظقه از لحاظ سنگ بکر و هوازده انجام گرفت. اصول این جدایش بر اساس مقادیر حول میانگین داده های رقومی کل منطقه می باشد. در روش دوم بر اساس هندسه فرکتالی و با استفاده از نمودار تمام لگاریتمی مقاومت – مساحت به دست آمده از داده های رقومی و نقشه هم شدت مقاومت سنگ کف، جدایش پل های محیط های متفاوت (کاملا هوازده، گسله و درزدار، درزدار و بکر توده ای) با توجه به ضریب زاویه منحنی مقاومت -مساحت فرکتالی مشخص شد. از نتایج این تحقیق می توان در ساخت سدهای زیر زمینی، تونل سازی، اکتشاف نفت، سازه های عظیم و غیره بهره برد.

    بررسی آب های زیرزمینی و تعیین سنگ کف با استفاده از روش های صحرایی کاری بسیار دشوار، زمان بر و پرهزینه بوده و آگاهی از روند سطح ایستابی آب های زیرزمینی و آبخوان ها در آینده امری ضروری و مهم می باشد. در این پژوهش، دشت پیرانشهر از استان آذربایجان غربی برای مطالعه موردی انتخاب و روش ژئوالکتریک با آرایه اشلامبرگر مورد استفاده قرار گرفت. از نتایج معکوس سازی داده های برداشت شده، مقاومت لایه های زیر سطحی به دست می آید که مقاومت سنگ کف نیز جزئی از آن می باشد. جدایش بخش های مختلف بر اساس مقاومت ویژه، راهکاری موثر در شناخت طبیعت، حدود لایه های زیرسطحی و تعیین سنگ کف می باشد. جدایش بر اساس دو روش بررسی می شود؛ روش غیر ساختاری (آمار کلاسیک) و روش ساختاری (فرکتال).

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها