• مقایسه طرحواره های ناسازگار اولیه، تنظیم شناختی هیجان و هوش هیجانی در کودکان کار و کودکان عادی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/03/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/03/15
    • تعداد بازدید: 259
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله مقایسه طرحواره های ناسازگار اولیه، تنظیم شناختی هیجان و هوش هیجانی در کودکان کار و کودکان عادی

    زمینه و هدف: پدیده کودکان کار که از آن به عنوان مشکل شهری یاد می شود، معضلی است که کلان شهرها و شهرهای نسبتا بزرگ جوامع معاصر اعم از پیشرفته یا در حال توسعه با آن دست به گریبانند و بررسی متغیرهای مرتبط با این نوع کودکان در مقایسه با کودکان عادی دارای اهمیت است. پژوهش حاضر به مقایسه طرحواره های ناسازگار اولیه، تنظیم شناختی هیجان و هوش هیجانی در کودکان کار و کودکان عادی پرداخته است.

    روش: بدین منظور تعداد 100 کودک (شامل 50 کودک کار و 50 کودک عادی) 9 تا 11 سال، به روش نمونه گیری در دسترس از کودکان کار و عادی شهرستان سمنان انتخاب شدند و سه پرسشنامه طرحواره های ناسازگاراولیه یانگ، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی و پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ در بین آن ها توزیع گردید.

    یافته ها: نتایج مربوط به تحلیل واریانس چندمتغیری طرحواره های ناسازگار اولیه بین گروه کودکان عادی و کار در متغیرهای محرومیت؛ بدرفتاری؛ طرد؛ بیگانگی؛ شکست؛ گرفتار؛ آسیب پذیری؛ وابستگی؛ استحقاق؛ اطاعت؛ انتقادی؛ هیجانی و متغیر فداکاری تفاوت وجود داشت که این مقدار تفاوت ازنظر آماری با 95 درصد اطمینان معنادار می باشد؛ هم چنین در دو گروه بین متغیرهای نقص و خودکنترلی تفاوت معناداری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: نتایج مربوط به تحلیل واریانس چندمتغیری تنظیم شناختی هیجان نشان داد بین گروه کودکان عادی و کار در متغیرهای خودسرزنشگری ؛ پذیرش؛ نشخوارگری؛ تمرکز مجدد مثبت؛ ارزیابی مجدد مثبت؛ فاجعه نمایی و متغیر دیگر سرزنشگری تفاوت وجود داشت که این مقدار تفاوت ازنظر آماری با 95 درصد اطمینان معنادار می باشند؛ هم چنین در دو گروه بین متغیرهای برنامه ریزی و کم اهمیت شماری تفاوت معناداری مشاهده نشد. و بین گروه کودکان عادی و کودکان کار در متغییر هوش هیجانی تفاوت معناداری وجود داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها