• بررسی ابعاد فرسودگی تحصیلی و ارتباط آن با ویژگی های شخصیتی دانشجویان کارشناسی ارشد کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/03/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/03/15
    • تعداد بازدید: 260
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله بررسی ابعاد فرسودگی تحصیلی و ارتباط آن با ویژگی های شخصیتی دانشجویان کارشناسی ارشد کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان

    فرسودگی سندرمی چند بعدی است که در میان دانشجویان با از دست دادن ناگهانی علاقه به تحصیل به دلیل خستگی هیجانی و فیزیکی رخ می دهد و می تواند منجر به بروز اختلالات اضطراب، افسردگی، احساس درماندگی، خصومت و ترس گردد. این مطالعه به منظور بررسی ارتباط ویژگی های شخصیتی با هریک از ابعاد فرسودگی تحصیلی در دانشجویان کارشناسی ارشد کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان صورت پذیرفت. نمونه مورد مطالعه شامل 191 دانشجوی دختر و پسرکارشناسی ارشد با گرایش های گوناگون کشاورزی است که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. سنجش متغیرها با استفاده از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی و پرسشنامه فرم کوتاه نئو صورت پذیرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه بکار برده شد.

    نتایج نشان داد که همبستگی معنی دار میان صفات شخصیتی و تمام ابعاد فرسودگی تحصیلی وجود دارد. هم چنین یافته های تحلیل رگرسیون روشن ساخت که در میان خرده مقیاس های شخصیت، روان رنجورخویی و توافق پذیری نزدیک به 28% واریانس خستگی تحصیلی، روانرنجورخویی به عنوان تنها متغیر پیش بینی بی علاقگی تحصیلی نزدیک به 27% و وظیفه شناسی و برونگرایی نزدیک به 31% واریانس ناکارامدی تحصیلی را تبیین می نماید. هرچند ویژگی های شخصیتی، واریانس هر یک از مؤلفه های فرسودگی تحصیلی را به طور معنی داری توجیه می نماید با این حال هر یک از این مؤلفه ها به گونه ای متفاوت تحت تاثیر ویژگی های شخصیتی قرار گرفته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها